Er du frisør? Husk at en korrekt stol er vigtig i dit erhverv

Er du frisør? Husk at en korrekt stol er vigtig i dit erhverv

At klippe hår kan være en meget anstrengende aktivitet, især hvis du bruger en dårlig kropsholdning og ubehageligt udstyr. Derfor vælger mange frisører en ergonomisk stol, som er designet til at reducere stress på kroppen og forbedre komforten. Ergonomiske stole har typisk en række funktioner, der adskiller dem fra almindelige stole, f.eks. justerbare ryglæn, polstrede sæder og armlæn. Dette giver dig mulighed for at finde den perfekte position til at klippe hår, hvilket kan være med til at reducere træthed og forebygge belastningsskader. Derudover har ergonomiske stole ofte indbyggede opbevaringsmuligheder, så du kan have alle dine klippeværktøjer inden for rækkevidde. Hvis du leder efter en måde at forbedre din klippeoplevelse på, er en ergonomisk stol bestemt værd at overveje.

Sådan foregår arbejdet som frisør typisk

Som frisør er du ansvarlig for at klippe, farve og style dine kunders hår. Du skal kunne stå i lange perioder og have udholdenhed til at kunne følge med arbejdets krav. Du vil dog også komme til at sidde ned, når du arbejder med dine kunders hår. Når du f.eks. klipper deres hår, sidder du i en klippestol. Denne stol er specielt designet til at give dig den støtte og komfort, som du har brug for, mens du arbejder. Når du ikke sidder i klippestolen, så står du ved din station eller går rundt i salonen. Du kan også komme til at sidde ned, når du holder en pause eller venter på din næste kunde. Så selv om det at være frisør indebærer at stå i lange perioder, kommer du også til at sidde ned og holde pauser i løbet af dagen. Netop derfor er det vigtigt, at du passer på dig selv, og undgår at sidde forkert.

Vidste du

I et studie fra Videncenter for Frisører og Kosmetikere har det vist sig, at muskel- og ledsmerter i 2011 var den hyppigste helbredsmæssige årsager til at en frisør forlod sit fag.

Det er derfor vigtigt at tænke ergonomi og sundhed ind i arbejdet som frisør. For hvis det at være frisør, er drømmejobbet, så er det trist at skulle forlade det efter 8 år, fordi kroppen gør ondt.