Forskel på duge

Forskel på duge

Der er stor forskel på de forskellige duge, du kan få til køkkenbordet. Her får du et kort overblik over hhv. akrylduge, voksduge og stofduge samt hvilke fordele, der er forbundet med hver type dug.

Akrylduge

Kendetegnende for en akryldug er, at det er et stykke vævet stof belagt med enten et eller to lag akryl. En akryldug er lidt blødere og lettere i materialet, end en voksdug er, hvorfor den i faldet kan ligne en stofdug en smule.

Den absolut største fordel ved en akryldug er, at den er stort set 100% vandtæt, og at den nemt kan tørres af med en våd klud. Dermed er den nem at holde ren og fri for pletter og krummer, og skulle den alligevel blive beskidt, kan den tilmed også gå i vaskemaskinen.

Voksduge

Voksduge er en plasticdug, der modsat akryl- og stofduge ikke har nogen stofside. En voksdug er billig, vandtæt og nem at tørre af, og du kan få voksduge i utallige farver og mønstre, der kan matche dit køkkendesign. Dog kan en voksdug ikke tåle varme og kan derfor ikke vaskes i vaskemaskinen.

Stofdug

En stofdug er naturligvis lavet af stof og kan fås i et væld af forskellige farver og motiver, der vil klæde mange forskellige anledninger. En flot stofdug kan du få glæde af i mange år, specielt hvis du plejer den godt. Du behøver faktisk sjældent at vaske din stofdug, da du nemt kan tørre den af, efter der er blevet spildt på den. Er der alligevel kommet en større plet på din stofdug, du ikke har opdaget i tide, kan langt de fleste stofduge vaskes i vaskemaskinen, hvorefter du kan stryge den flot og klar til næste gang, den skal i brug.