Sådan kan du varme dit hjem op

Forskellige varmeløsninger til at opvarme dit hjem

Selvom vintrene i Danmark ikke altid bliver lige ekstreme, så kan der i den grad stadig være behov for at opvarme sit hjem. Men der findes efterhånden rigtig mange forskellige måder at gøre dette på. Derfor kan det være svært at finde rundt i. Her får du et overblik over forskellige varmeløsninger, så du kan blive klogere på, hvordan du bedst muligt holder varmen i de kolde måneder.

Forskellige former for varmepumper

Nogle af de varmeløsninger, der kan bruges, er varmepumper og varmeanlæg. Her anvender man varmen i jorden eller luften til at opvarme sit hjem. Det kan gøres på flere måder:

• Med jordvarme hentes den energi, der er opsamlet af solens varme, og omdannes til varme i centralvarmevand til radiatorer og gulv. Dette gøres via slanger, der ligger i jorden og varmes op.
  • Luft-til-vand varmeløsninger omdanner varme fra udeluften til centralvarmevand, der igen bruges til at danne varme i radiatorer og gulvvarme.
  • Gennem en luft-til-luft varmepumpe optages energien også fra udeluften. Her dannes varmen dog ikke gennem vand, men i stedet gennem indblæsningsluften i din bolig.

Afhængigt af hvilken bolig du bor i, kan der være fordele og ulemper ved de tre former for varmeanlæg. Dertil kan du ofte få vejledning gennem din lokale leverandør af varmeløsninger. Generelt er fordelen ved varmepumper, at der anvendes naturlige energikilder, så du slipper for udgifterne og besværet ved at opfylde brændsel.

Pillefyr som løsning

Et pillefyr er en af de mere bæredygtige varmeløsninger til din bolig. Ved pillefyr er der lav vedligeholdelse, og du kan få hjælp til et servicetjek af dit fyr af virksomheder som I/S Smed. Det eneste du skal gøre ved pillefyr er at fylde op en gang om ugen, men derudover er det en god løsning til at opvarme dit hjem.

Olie- og gasfyr

Med et oliefyr forstøves olien og blandes med luft, så det kan brænde og dermed varme dit hjem op. Det er dog vigtigt at få tjekket sit oliefyr løbende, da der kan være risiko for at kedlen soder til, så fyret bruger unødig energi. Som et alternativ til oliefyr findes gasfyret, der brænder naturgas og derved varmer dit hus op. Også dette har brug for at blive efterset jævnligt, for at det kan holde længere.

Få vejledning til dine varmeløsninger

Når du skal vælge én af de ovenstående løsninger til at varme dit hjem op om efteråret og vinteren, er det ofte en god ide at få professionel vejledning, så du er sikker på at vælge det rigtige. Et firma, der kan være behjælpelig med dette, er I/S Smed, der har mange års erfaring og derfor ved præcis, hvilken varmeløsning, du bør vælge. De kan både rådgive dig, inden du investerer, men de kan også udføre serviceeftersyn på dit fyr eller din varmepumpe, så du er sikker på, at det fungerer, som det skal. De står altid til rådighed på tlf. 97 98 60 44.