Få gang i afløbet igen

Gode råd til at rensning af afløbet

Stoppet kloak – Slamsugning er løsningen

Kender du det, at vandet løber ud på gulvet, når du er i bad? Dette er et problem, som mange kender til, hvilket kan hænge sammen med, at dit afløb er stoppet. Af denne grund sigter den artikel imod at give dig nogle gode råd i forbindelse med, at du selv kan tage hånd om situationen.

Sådan får du gang i afløbet igen

Om end der er tale om et stoppet toilet, køkkenvask, håndvask eller gulvafløb kan følgende råd være meget nyttige i forhold til at få vandet til at løbe frit igen:

• Hæld 1-2 liter kogende vand i afløbet, hvis der stadig er gennemløb. Derudover kan der tilsættes opvaskemiddel, der medvirker til at rense rørene. Dette er fordelagtigt at bruge i forhold til stærkere kemikalier såsom afløbsrens, da det kan være med til at gøre skade på rørene.
  • Rens afløbet. Hvis du har en flaskerenser til rådighed, kan den være ideel at bruge alt efter, hvilket afløb der er tale om. Hvis det er gulvafløbet, du har problemer med, kan det være fordelagtigt at tage risten af og rense for hår og sæberester.
  • Rens vandlås. Når du alligevel har risten oppe, kan du i samme omgang med fordel også fjerne hår og sæberester fra vandlåsen, hvilket også kan være med til at sikre et frit gennemløb af vandet.

Kontakt en kloakmester

Hvis ovenstående ingen betydeligt effekt har haft, kan det være relevant for dig at kontakte en kloakmester, der har det rette udstyr til at lave en slamsugning. Hvis du bor i et villakvarter, kan dette være meget relevant at få gjort, da flere rørsystemer ofte samler sig, hvilket kan føre en stoppet kloak. Hvis du har brug for slamsugning i Roskilde-området, skal du blot kontakte en lokal kloakmester, der har de rette kompetencer til opgaven.