Gode tips til rengøringen

Gode tips til rengøringen

Gør rengøringen mere overskuelig

Rengøring er for mange mennesker en kedelig huslig pligt, som bare skal overstås. Men rengøring behøver ikke nødvendigvis at være uoverskuelig og tidskrævende. Det, som ofte gør rengøringen uoverskuelig, er, hvis alle opgaver skal klares på samme tid. Derfor bliver den meget mere overkommelig, hvis du løbende gør rent i dit hjem frem for at udskyde alle opgaver til samme dag. Med de rette og effektive tips vil rengøringen af dit hjem fremover blive markant lettere. Følger du nedenstående tips, vil du opleve, at din rengøring bliver mere struktureret og lettere at overskue.

Rengøringspligter hver dag

• Lufte ud
  • Skift karklud, viskestykke og køkkenhåndklæde hver dag.
  • Luft dine dyner

På den måde sikres en god hygiejne i køkkenet og et sundt indeklima. Et dårligt indeklima skaber grobund for svampe og bakterier, hvilket kan føre til luftvejsinfektioner og give problemer, hvis du har allergi.

Rengøringspligter hver uge

• Én gang om ugen bør du gøre din bolig grundigt ren:
  • Støvsugning og gulvvalsk – dette uanset om gulvet ser beskidt ud eller ej.
  • Støv af 1-2 gange om ugen – jo mere du bruger rummet, desto oftere skal der støves af.
  • Skift håndklæde flere gange i ugen – alt afhængigt af, hvor mange beboer, huset rummer.

Ved den ugentlige hovedrengøring er det vigtig at huske at støvsuge, før du tørrer støv af, da det ikke kan undgås, at støvsugeren hvirvel støv rundt i luften. Derfor er det ekstra arbejde, hvis du støver af, før du støvsuger.

Hver anden uge

Dit sengetøj skal skiftes mindst hver 14. dag og vaskes ved 60 grader. På den måde kommer du til at sove både bedre og sundere.

Hver måned

Køleskabet bør tømmes én gang om måneden og i den forbindelse gøres rent med universal rengøring.

Få hjælp til rengøringen og få en nemmere hverdag

Med et fuldtidsjob, familie, venner og måske fritidsaktiviteter kan det være svært at finde tid i hverdagen til huslige pligter som rengøring. Rengøring af dit hjem kan være en stressende faktor, og det kan ende med, at du slet ikke får gjort rent hyppigt nok, fordi andre og måske vigtigere ting prioriteres. Men bare rolig – der er hjælp at hente! Mange firmaer tilbyder rengøring til en ganske fornuftig pris. Med en hjælpende hånd fra et rengøringsfirma, kan din hverdag blive meget nemmere – du kan slappe af og nyder tiden med familie og venner, mens en professionel rengøringsassistent klarer arbejdet for dig.