Kloak til anneks

Gør dig overvejelser omkring anneksets placering

Kloak til anneks

Hvis du synes, der mangler noget i din have, kan det være en glimrende mulighed at bygge et anneks. Et anneks er en fritliggende bygning, som typisk kendes fra sommerhusområder, der i nogle tilfælde er bygget i samme materiale som selve huset i forhold til mur og tag. Når annekset skal bygges, er det vigtigt at være opmærksom på, om du overholder alle regler i forhold til bygningsreglementet for helårsbeboelse for enfamiliehus – der endda varierer alt efter, om annekset skal bygges ved enfamiliehuset eller sommerhuset.

Placering af anneks

Når du skal beslutte, hvor annekset skal placeres, er der flere forhold, der er værd at tage i betragtning. F.eks. kan det være værd at overveje, hvordan solen kommer til at påvirke lyset og temperaturen derinde, hvis det eksempelvis skal bruges til at male og sove i.

Derudover kan annekset også være med til at skabe nogle nye muligheder i haven, hvor der pludselig vil opstå nogle nye kroge og steder med læ.

Placeringen af annekset kan også være super relevant i forhold til kloakeringen, hvor du skal have undersøgt, om der er kloakledning eller brønde til anneksets placering. Det kan nemlig være dyrt og en stor opgave at skulle have anlagt kloak og brønd, hvorfor du som udgangspunkt, såfremt det er muligt, skal placere annekset tæt på kloakledning og brønd. Igen skal beslutningen træffes ud fra, om du i det hele taget har behov for toilet eller køkken i annekset.

Kloakarbejde er ikke gør-det-selv-arbejde

Hvis du skal have foretaget noget kloakarbejde derhjemme i forbindelse med at sikre afledning af vandet i dit anneks, er det vigtigt, at du kontakter en autoriseret, kompetent kloakmester, der er dygtig til kloakarbejdet og ved, hvad han laver. Hvis du bor i Aarhus, er det derved ideelt at kontakte en lokal kloakmester, der kan hjælpe med at gøre dine planer til virkelighed.