Har du styr på reglerne for elevatorservice?

Har du styr på reglerne for elevatorservice?

Hvorfor er det vigtigt at overholde de lovpligtige eftersyn af din elevator?

Det er lovpligtigt at få et serviceeftersyn af din elevator inden for forskellige intervaller ‒ uanset om det er til privat eller erhverv. Fordelene ved at få f.eks. et årligt eftersyn, eller hvornår det er (det afhænger nemlig af typen af elevator og andet), er selvfølgelig øget sikkerhed, udvidet levetid, færre driftsproblemer og omkostninger. Det er altså vigtigt at overholde dette lovpligtige eftersyn af elevatorer, da det både er til gavn for dig, der ejer elevatoren, og dem, der egentlig benytter den. Vi har samlet reglerne her, sådan at du nemt kan få styr på dem!

Reglerne for elevatorservice

Det lovpligtige sikkerhedseftersyn skal foretages af en sagkyndig inden for forskellige intervaller. Intervallet afhænger af produktet, dvs. har du en løfteplatform, trappelift, godselevator, personelevator osv., så vil intervallet for sikkerhedseftersynet være forskelligt. Det er en god ide at have en serviceaftale med en sagkyndig, sådan at du ikke risikerer bøder fra arbejdstilsynet ‒ eller i værste tilfælde ‒ at en ulykke nu skulle ske. Elevator service og eftersyn lovene kan nemt overholdes ved blot at have en service aftale med en sagkyndig, sådan at du er sikker på, at din elevator får de antal sikkerhedseftersyn, som nu er nødvendigt.