Hvad er et el-tjek og hvorfor skal jeg have det?

Hvad er et el-tjek og hvorfor skal jeg have det?

Ved du ikke, hvad et el-tjek er, kan du med fordel læse med her og bliv klogere på, hvad det indebærer, og hvorfor det er en god idé jævnligt at få foretaget el-tjek.

Hvad er et el-tjek?

Kort sagt er et el-tjek en grundig gennemgang af dine elinstallationer.

Ved et el-tjek laver man både stikprøver af forskellige elinstallationer i huset, og eltavlerne undersøges ligeledes. Hvis der opdages, at boligen har ulovlige eller ustabile elinstallationer, kan man i forbindelser hermed få udbedret disse. Et el-tjek bør altid foretages af en autoriseret elektriker, så vedkommende ved, hvad de laver, og så de ligeledes selv kan udføre reparationer og ændringer på elinstallationerne hvis nødvendigt. Et el-tjek foretages ofte i forbindelse med hussalg, da der skal medfølge en rapport over boligens el i købsaftalen. Desuden kan man med fordel få foretaget løbende el-tjek, og det er der flere gode grunde til.

Hvorfor skal man have el-tjek?

Der findes flere gode grunde til at få foretaget el-tjek. Som sagt er det i forbindelse med hussalg påkrævet, men det kan ligeledes være en fordel at gøre med jævne mellemrum, så man sikrer, at ens boligs elinstallationer er i god stand. Ved ældre elinstallationer og eltavler kan der nemlig være større risiko for at opstå brand eller strømafbrydelser. Et el-tjek er derved med til at sikre, at du altid har sikre elinstallationer, der fungerer stabilt.

El-tjek i forbindelse med bolighandel

Står du foran en bolighandel, kan du med fordel kontakte en lokal elektriker, der kan stå for opgaven. Lyngby El-Team, der er en autoriseret elektriker i Lyngby, udfører faglige tjek af dine elinstallationer i forbindelse med alle former for hushandler. Med mange års erfaring får du en professionel vurdering af dine elinstallationer, og du kan ligeledes få hjælp til reparationer og udbedring.