Hegn til haven

​Hvilke hegn skal du vælge til haven?

Et hegn imod støj?

Når du står og skal have sat hegn op i haven, kan det være ret så besværligt at finde lige det, der passer dig. Det kan være, du som privatperson bor tæt på veje og andet støjafgivende miljø, der ofte kan være generende, når du blot forsøger at sidde og fokusere med bogen i hånden i haven og kaffen ved siden af dig, og tænker: ”hvor meget støj kan biler egentlig bringe!?”. Ja, her ville et støjhegn være ideelt for dig, der gerne vil have nogle roligere omgivelser med mindre støj. Det smarte design er med til at isolere og reflektere støjen, og kommer i adskillige attraktive farver, former og mønstrer, der passer til enhver smag!

Hvilke andre hegne findes der?

Jo, måske er støjhegnet ikke lige dig - du bor måske allerede i et støjfrit område, og vil bare have et fint og almindeligt havehegn, der har en lang levetid. Her ville et lamelhegn være et klassisk valg, som enten kan være olieret eller malet. Lamelhegn findes i forskellige typer tre, men fælles for dem alle - olieret eller malet - er, at de har en lang levetid og behandlingen beskytter mod UV-stråler, sådan at hegnet ikke afbleger ligeså hurtigt. Det kan også være, at du blot vil have et fint lille stakit i forhaven, men fælles for alle hegn er, at du bør overveje størrelsen af funktionen af hegnet.

Overvejelser inden du vælger hegnet

Der er et hav af former, farver og materialer, at vælge imellem, når du skal vælge dit hegn. Det vigtige er dog, at du blot overvejer, hvad der præcis passer dine behov. Skal hegnet være lyddæmpende? Foretrækker du et metalhegn fremfor træ? Skal det være højt eller lavt? Husker du at ville vedligeholde det? Osv. - det er alle gode overvejelser, inden du køber dit hegn!