Hvilket gulv skal man vælge til sit hjem?

Hvilket gulv skal jeg vælge?

Hvilket gulv, der er det rette for dig, afhænger af flere forhold, bl.a.:

• -Æstetiske præferencer
  • -Rummets funktion
  • -Økonomi

Uanset hvad dine præferencer er, giver vi her nogle tips, som du kan overveje. Et gulv er dyrt at omlægge, og det skal gerne kunne passe ind i rummet efter renovering af andre dele af rummet. Vi vil først fortælle noget om, hvad rummet betyder for dine muligheder

Det praktiske gulv

Dit hjem er opbygget efter en opdeling af rum med særlige funktioner. Det betyder, at selvom alle gulve kan vælges til hvert rum, er det ikke alle rum, som har evnerne til at fortsætte med at virke efter længere brug. For eksempel er det begrænset, hvilke typer gulv du kan anvende i et bryggers eller badeværelse, fordi det stiller krav til, at materialet kan tåle vand samt er skridsikkert. Det samme kan siges om stuer og køkken, som bliver brugt meget. Her er det værd at overveje noget, som er nemt at rengøre. Hvis rummene ikke bliver brugt så meget, har du frie rammer til at vælge. Her kan du lægge mere vægt på det æstetiske – det kan du have for øje i alle rum, men der er steder, hvor du ikke bliver begrænset af praktisk brug. Flere gulvtyper kan findes i forskellige farver, så du kan få den nuance, der passer til dit hjem og det enkelte rums atmosfære.

Gulvtyper

Uanset hvilket gulv du ender med at vælge, er der fordele og ulemper ved alle. Det er derfor vigtigt at overveje, hvad der er et fint kompromis. Du får lige et par eksempler:

• -Laminatgulve: Spånplader, som er slidstærke, men kan virke kunstige pga. plastikken
  • -Massive gulvplanker: naturligt æstetisk materiale, nemme at rengøre, men uegnet til kontakt med vand
  • -Betongulve: Billigt og slidstærkt materiale, som kan virke hårdt at gå på

Det er derfor en god idé at lave en grundig overvejelse over, hvad der er pænt, praktisk og til at betale. Gulve kan holde i lang tid, så det skal helst være det rigtige.