Hvilket hundefoder skal jeg vælge?

Hvordan vælger du det rette foder til din hund?

Hvilket hundefoder skal jeg vælge?

Når man er hundeejer, er det eneste man ønsker, at ens hund har det godt, hvorfor man ønsker at den får den rette ernæring og foder. Dog kan det være svært at have et overblik over, hvad god hundefoderer, hvis ikke man kender noget til området.

Ens hund har behov for proteiner, vitaminer og mineraler, og det kan være meget forskelligt, hvad de forskellige varianter af hundefoder indeholder. Hunde har ikke brug for samme typer proteiner so mennesker, og det er derfor vigtigt, at de får et rigtigt tørfoder specielt sammensat til hunde.

Hvad skal hundemaden indeholde og ikke indeholde?

Vælg de rette kilder til protein:

Hvis du spørger en kompetent ernæringsekspert på hundeområdet til råds, vil du blive fortalt, at du skal kigge på indholdet af kød og korn. Hunde har behov for store mængder kød, hvilket helst skal være rigtigt kød - ikke det, der hedder animalske biprodukter. Bag denne beskrivelse af foderet kan man være uheldig at købe hundefoder, der også består af alt fra benmel til knuste fjer, hvilke ikke har somme gode proteiner som rent kød.

Kornfrit hundefoder:

Så vidt muligt bør hundefoderet være kornfrit, hvis din hund er sund og rask. Dybest set er korn ikke skadeligt for hunden, men det gavner heller ikke, hvorfor det blot fungerer som en form for fyld, der er billigere end kød og grønt.

Ifølge reglerne skal producenten oplyse det produkt, der er mest af i foderet, hvorfor det ideelt set er kød, der oplyses øverst.

Skal hundens alder tages i betragtning, når der købes hundefoder?

Det er afgørende at tage hundens alder i betragtning, når du køber foder. Hvalpe har brug for ekstra meget energi, hvorfor deres foder sammensættes på anden vis end voksne hunde. Også når hunden kommer op i alderen, kan det være afgørende at give den såkaldt seniorfoder, hvor der er taget hensyn til, at ældre hunde ofte har dårlige led og nyrer.