Tandstensrensning

Hvorfor får man tandsten?

Tandsten er noget, vi skal undgå. Det er de fleste af os opmærksomme på. Men hvad er tandsten egentligt? Og hvorfor får vi det? Læs med her og hør mere om, hvorfor du får tandsten, samt hvad du skal gøre ved det.

Tandsten kommer på grund af bakterier

Tandsten er bakterier af forkalkning, som opstår i takt med ophobning af gamle bakterier, som ikke fjernes ordenligt. Det vil sige, at tandsten kommer, når du ikke får rengjort dine tænder ordenligt. Rigtig mange mennesker har dog en smule tandsten på trods af, at tænderne bliver børstet tæt på perfekt, men det fjernes nemt og hurtigt ved de regelmæssige tandlægebesøg.

Med forebyggelse kan du undgå tandsten

I vores mund findes der et hav af forskellige bakterier. Nogen af bakterierne har vi brug for, imens andre er dem, vi forsøger at børste væk, når vi børster vores tænder. Bakterierne, som fører til tandsten, er den type bakterier, vi gerne vil have væk, og derfor er vejen til at undgå disse tandsten også, at du får børstet dine tænder.

Børst tænderne godt og grundigt to gange om dagen. Sørg for at komme omkring i hele munden. Derudover er det altid en god ide med tandtråd, da du på den måde kan få de sidste bakterier, der kan sidde rundt omkring i krogene. Tandsten kan opstå på meget få dage, og derfor går det heller ikke, at du springer tandbørsten over en dag eller to.

Besøg en tandklinik og få fjernet dine tandsten

Når du først har fået tandsten, kan du ikke få dem væk igen ved blot at børste dine tænder. Så skal du i stedet besøge en dygtig tandlæge, som har de rigtige instrumenter til at fjerne tandstenene for dig. På den måde vil dine tænder og dit tandkød ikke tage skade, når tandsten fjernes.

Husk også, at alle danner tandsten i mere eller mindre grad. Det betyder, at selvom du børster dine tænder virkelig godt, er det kun forebyggelse, og du vil med stor sandsynlighed ikke gå fuldstændig fri. Derfor kan du heller ikke springe de regelmæssige tandlægebesøg, hvor du får fjernet disse, over.