Hvorfor skal bilen til service?

Hvorfor skal bilen til service?

Det regelmæssige tjek

Det en typisk morgen – du har fået din morgenkaffe, har arbejdstøjet på og et halvsøvnigt smil på læben. Du sætter dig i bilen, tager en dyb indånding og drejer nøglen. Din bils motor hoster lidt støv op og lyder helt hæs – faktisk vil den slet ikke starte. Du kommer for sent på arbejdet, din bil skal serviceres og du skal også lige finde den gamle cykel fra kælderen frem. Men der er en måde at undgå dette scenarie: ved at huske dit regelmæssige biltjek!

Hvor ofte skal bilen til bilservice?

Det kan variere hvor ofte du behøver at få et serviceeftersyn. Men ved at huske det regelmæssigt kan du opdage fejl i din bil, som kan blive fikset, inden fornævnte scenarie realiseres. Til serviceeftersynet tjekket alle essentielle komponenter for sikkerhed og funktionsdygtighed – halt er det nogle steder, bliver det fikset. Efter serviceeftersynet bør din bil godkendes for komplet sikkerhed og funktionsdygtighed. Når dette er tilfældet, kan du som tommelfingerregel først tænke på bilservice om knap to år igen. Hvis du dog ved, at du har en lidt ældre model, kan det måske være smart at få et synstjek én gang årligt.

Hvad kan du selv gøre inden synstjekket?

Inden du sender din bil til bilservice, er der nogle få tjek, du selv kan lave, for at spare nogle penge. F.eks. kan du selv kontrollere olien, sprinklervæske og kølervæske og fylde væskerne inden serviceeftersynet. Du kan også sørge for, at dækkene har det korrekte dæktryk og det rigtige dækmønster. Og hvis du skal have dækkene skiftet kan du på forhånd undersøge, hvilke dæk du gerne vil have, sådan at værkstedet kan bestille dem i god tid. Det er de færreste værksteder, der har mange dæk på lager, så det er en god ide at få dette aftalt inden bilservicen!