Hvornår trænger dit gulv til isolering?

Hvornår trænger dit gulv til isolering?

Undgå denne fejl, når du skal købe ny bolig

Når det kommer til at holde på varmen og nedbringe din varmeregning, er der flere ting, du skal være opmærksom på. Hvis du sidder i et ældre hus, er det ikke sikkert, at husets gulv er isoleret, hvilket kan føre til en høj varmeregning og et dårligt indeklima. Hvis du vælger at investere i gulvisolering, vil du ikke blot opnå fordele som en formindsket varmeregning og bedre klima i boligen, men der vil også være mindre fodkoldt, hvilket især i åres koldere måneder er en kæmpe fordel.

Hvornår skal gulvet gulvisoleres?

Her er en oversigt over nogle løse regler for, hvornår du skal få isoleret dit gulv:

• Isoleringslaget er mindre end 100 mm
  • Bygningen er ældre end 1985
  • Gulvet er ikke blevet efterisoleret

Hvis nogle af de ovenstående faktorer gør sig gældende i din bolig, kan det meget vel være relevant for dig at overveje at gulvisolere for bl.a. at undgå svamp og spare på energien.

Forbedr dit terrændæk

Terrændækket er den del af gulvkonstruktionen, der ligger direkte på jordoverfladen. Hvis terrændækket ikke er isoleret nok, vil du opleve, at gulvet taber meget varme, hvilket kan være et incitament til at få bygget et nyt terrændæk, der er bedre isoleret. Fordelene ved at foretage denne investering er, at du vil øge husets værdi, hvilket hænger sammen med, at du måske opnår et bedre energimærke på dit hus. Derudover vil du få mere gavn af de dele af huset, der tidligere ikke blev brugt til hverdag til grund for kulde, hvilket vil føre til, at der ikke vil forekomme træk fra de rum. Dette øger altså din komfort i hjemmet betydeligt.

En anden grund til at få bygget et bedre terrændæk kan være, at din bolig har en krybekælder, hvor der kommer træk fra. Hvis dette er tilfældet, er det anbefalelsesværdigt at få krybekælderen nedlagt og få bygget et nyt terrændæk.

Isoler gulv over uopvarmet kælder

En anden grund til, at du kan opleve, at gulvet i din bolig er iskoldt, kan være fordi, du har en uopvarmet kælder under det. En tommelfingerregel siger, at hvis dit gulv er isoleret med mindre end 100 mm, bør du efterisolere det, hvilket i sidste ende kan komme til at betyde, at du sparer penge på varmeregningen, oplever mindre træk i hjemmet og derved større komfort.