Billede: Italiensk Vinimport DK A/S.

Italienske kvalitetsdruer fra Horsens

De populære italienske druer

De røde druer fra det smukke Italien er blevet så populære at det i Danmark, nu er den mest importerede slags i rødvinsfamilien. Flere danskere er efterhånden blevet bekendte med de populære vine Barolo, Amarone, Brunello, Chianti etc. I forbindelse med de utrolig mange forskellige vine fra Italien, får du her en hurtig guide til at navigere rundt blandt de italienske vine, samt hvor du i Danmark finder et stort udvalg af Italienske vine.

Italiensk kvalitetsguide

Blandt de italienske vine finder du fire forskellige kategorier der kvalificerer vinene fra top til bund. De fire forskellige kvalitetsbetegnelser er VdT, IGT, DOC og DOCG.

VdT er i den laveste del af skalaen. Her findes ca. halvdelen af den italienske vin der bliver produceret. I denne kategori findes der nemlig ingen produktionsregler i forhold til sammensætningerne af forskellige druer, samt fremstillingsprocessor.

IGT er utrolig sammenlignende med VdT. Her findes der kun få krav til geografiske tilhørsforhold, og der kan angives druesorter.

DOC kan der findes flere regler i vinens produktion. Her er vinen bundet til et bestemt geografisk område. Det gælder både i form af kombinationssammensætningen af druer og produktionsmetoder. Ydermere er regelsættet for høstudbyttet også markant strengere, og vinen er ofte derfor prissat højere.

DOCG er den italienske vin af den højeste kontrol i form af vindistrikter, druesammensætninger og kvalitetsbevidsthed. Vinene skal have været DOC-vine i minimum fem år, samt opnå en kommerciel betydning før vinen kan kategoriseres som værende en DOCG-vin. DOCG-vin er toppen af pyramiden i den italienske vinfamilie.

Hvor finder jeg mine Italienske vine?

Der findes mange større importører af de skønne italienske druer i Danmark. Blandt disse findes Italiensk Vinimport. Her bliver du mødt at et utrolig kvalitetsbevidst, varierende og velsmagende udvalg af de italienske vine. De ved kvalitet og pris oftest går hånd i hånd, hvilket også er årsagen til de besøger flere af de Italienske vingårde hvert år. I tæt samarbejde med vingårdene sikrer de en sikker forsendelse til Danmark, hvor vinene ikke får hverken frost eller kulde, og dermed bevare deres unikke kvalitet.

Besøg deres hjemmeside

Vinimportørerne fra Horsens har et udvalg der breder sig ud over samtlige 20 vindistrikter, der kan findes i Italien. De vægter ugentlig kontakt med deres kunder utrolig højt, og er i stand til at levere til din butik på dag-til-dag-levering. Er du derfor i søgen efter den perfekte leverandør af italienske vine, så kontakt virksomheden i dag til en kvalitetsbevidst og professionel vejledning til udstillingen af vine i jeres butik.