Øjenbehnadling med laser

Laser øjenoperation eller briller?

Mange danskere går med briller, og selvom de fleste af disse selvfølgelig sagtens kan leve et lykkeligt og meningsfyldt liv med nedsat synsevne, er det ikke ensbetydende med, at briller, eller kontaktlinser for den sags skyld, ikke kan være til stor gene i hverdagen. For mere aktive personer kan det fx være en rigtig stor hæmsko, ligesom det kan være irriterende ift. den enkeltes arbejde. Vi lever i høj grad i en tid, hvor den ene højteknologiske landvinding står i kø efter den anden, og øjekirurgien og øjenlægevidenskaben er bestemt ingen undtagelse. Det er efterhånden mange år siden, at laser kun var noget, der hørte Star Wars og science fiction til, for i dag er eksempelvis laserbehandling i forbindelse med øjenoperation både sikkert og udbredt. Er du interesseret i at få laserbehandling af dine øjne, kan du blive meget klogere ved at læse med her.

Hvad er en laser øjenoperation?

Når man laseropererer øjet, er det selve hornhinden, man ændrer formen af. Man sliber så at sige i hornhindeoverfladen til den passende kontaktlinsestyrke opnås. Er du langsynet, opereres hornhinden mere krum, og du nærsynet bliver den fladere. Vil du opereres for en bygningsfejl, gøres hornhinden mere ensartet. Med laser øjenoperation har du altså mulighed for at få det gode syn tilbage, og du behøver ikke at engang at være indlagt i lang tid, selvom der selvfølgelig er en række eftervirkninger efter laseroperationen. Der findes to forskellige slags operationer, LASIK og SMILE, og ved begge oplever de fleste, at de allerede efter et par dage har et godt syn, mens der også kan være smerter i dagene efter. For ganske få er der mindre ændringer i øjestyrken et par måneder efter laserbehandlingen.

Hvem kan behandles?

De fleste danskere kan i princippet behandles. Er du over 18 år gammel, og har du de seneste par år haft en stabil kontaktlinse-/brillestyrke, er der stor sandsynlighed for, at du er egnet til at modtage en øjenlaserbehandling. Er du gravid eller ammende mor, kan du ikke modtage behandlingen. Hvis du lider af en speciel øjensygdom, er det heller ikke sikkert, at du er egnet.

LASIK og SMILE

Som nævnt tidligere, er der altså to typer øjenoperationer med laser. LASIK er den ældste af de to, da den de sidste 25 år har været brugt. Her bliver en lille flap af hornhindens yderste lag løftet af, så man kan behandle den indre hornhinde med laseren. Efterfølgende lægges flappen ned igen. Den anden metode, SMILE, er af den slags teknologiske landvindinger, der blev nævnt i det indledende afsnit. Det er en meget skånsom laser øjenoperation, hvor der udskæres en vævslinse i øjet, og den ca. 30 sekunder lange behandling kan gå i gang. Linsen fjernes gennem en forsvindende lille åbning i periferien af hornhinden. SMILE kan dog ikke benyttes til dig, der er langsynet. Selvom selve behandlingen varer få sekunder, skal du sætte en time af til SMILE.

Så hvorfor ikke få synet tilbage med en sikker, effektiv og livsændrende laser øjenoperation? Du vil bestemt ikke fortryde det!