Oplever du problemer med at få nok søvn?

Oplever du problemer med at få nok søvn?

En søvnvejleder giver dig teknikker til at sove bedre

Har du problemer med søvn, så er en søvnvejledermuligvis din vej ud af dine frustrationer. Hos en søvnvejleder bruger man kognitive teknikker og adfærdsændringer som redskaber til at opnå en forbedret søvn. Søvnvejlederen hjælper dig med at belyse dine søvnvaner, og lader eventuelle destruktive søvnmønstre komme til overfladen. Her vil fokus være at lære nervesystemet andre vaner at kende, så du kan komme ud af dine tidligere søvnvaner.

Årsager til søvnproblemer

Der kan være et utal af grunde til, at der opstår problemer med søvnen – og det kan opstå for voksne såvel som børn. For nogle er er det i perioder på flere uger og for andre er tilstanden næsten kronisk.

Symptomer på søvnproblemer er f.eks.:

• At du generelt har svært ved at falde i søvn, selvom du gerne vil
  • Du vågner flere gange om natten
  • Tankemylder inden sengetid
  • Uro i kroppen

Derfor er din søvn så ekstrem vigtig

Når vi sover, får hovedet og kroppen lov til at koble af ovenpå dagens indtryk, og hjernen renses for affaldsstoffer. Hvis ikke man får sin søvn, øger man risikoen for sygdomme såsom diabetes, overvægt og hjertekarsygdomme samt diverse mentale problemer såsom koncentrationsbesvær, udmattelse og hukommelsestab.

Søvnvejleder eller sovepiller?

At tage en sovepille synes som den nemmeste løsning på søvnproblemer, mens det at gå til en søvnvejleder kræver mere af sig selv for at rette op på problemerne. Dog er hjælp fra en søvnvejleder den mest naturlige behandling, da der hovedsageligt arbejdes ud fra en psykologisk profil med fokus på søvnvaner, søvnhygiejne etc. – uden medicinbehandling. Sovepiller er blot en midlertidig løsning til at dulme problemerne, men på sigt risikerer man at få problemer med afhængighed.