Prioritér sikkerheden ved beskæring af træer

Prioritér sikkerheden ved beskæring af træer

Få hjælp til beskæring af træer

I de fleste private haver, offentlige parker mm. er det almindeligt, at træer, buskadser og hæk bliver beskåret i løbet af et år. Det skyldes, at træet fortsat vil vokse, og det kan udgøre en trussel for almindelig brug af træet, mere overskygning. Heldigvis er det muligt i de fleste tilfælde at lave beskæring af træer – så længe man har styr på, hvor meget man klipper af, og hvor dybt man klipper i træets åre. Hver beskæring er ligesom et åbent sår på træet, så det er vigtigt, at træet ikke udvikler svamp eller andre sygdomme pga. beskæringen. Vi giver dig derfor nogle tips til, hvordan du bedst forbereder en beskæring af træer.

Den bedste tid på året for beskæring

Blandt gartnere er der tradition for beskæring i vintermånederne, men det er ikke de bedste forhold. Faktisk er det bedst at udføre en beskæring af træer og buskads i august måned. Årsagen er, at træet er sprunget ud, og derfra er det nemmere at forme træet efter eget ønske. Desuden er det en god periode for træet, fordi det har indsamlet masser af næring fra forsommeren. Det betyder, at træet har bedre chancer for ikke at blive inficeret af svamp eller andet, når der er åbent ind til træet. Dog skal du helst sørge for at gøre det på en tør sommerdag, da regn ikke er godt for et beskåret træ.

Sørg for sikkerheden

Ved beskæring af træer kan nedfaldende grene og højderne under beskæring være en stor sikkerhedsrisiko. Derfor er det anbefalet, at sikkerheden er i top. Derfor skal du sørge for at have det rigtige udstyr, så du er sikret ved eventuelle uheld. Er det ikke tilfældet, anbefaler vi dig at tilkalde en