Desværre er det ikke alle børn, der vokser op i gode og trygge rammer.

Sådan hjælper du et barn i problemer

Ingen mennesker fortjener dårlig trivsel – og især ikke børn. Børn skal vokse op i trygge og rummelige omgivelser, hvor de kan få lov til at lege, udvikle sig og være børn uden at skulle tage et voksent ansvar. Desværre er det ikke alle børn, der vokser op i gode og trygge rammer. Der findes børn rundt omkring, der tager ansvar for deres forældre, og der findes børn med store ar på sjælen. Sådan skal det ikke være at være barn, og det er vores ansvar som voksne at sørge for, at de ikke mistrives. Står du med et barn eller en ung, der tydeligt mistrives derhjemme, kan det blive nødvendigt at overveje et opholdssted. Der findes flere forskellige opholdssteder, men et godt omtalt opholdssted for børn og unge, er Nordjysk børne- og ungdomscenter i Nordjylland.

Gå i dialog med barnet

Hvis du har mistanke om, at et barn mistrives, er første vigtige skridt at gå i dialog med barnet og informere det om din bekymring. Det er sjældent, at børnene selv tager kontakt, og derfor er det nødvendigt, at du tager kontakten og viser barnet, at du bekymrer dig og gerne vil hjælpe. Du vil nok opdage, at barnet sjældent selv fodrer dig med informationer om, hvad der foregår derhjemme. Derfor handler det om at stille de rigtige spørgsmål og have tålmodighed. Mange omsorgssvigtede børn vil have svært ved at knytte sig til andre voksne og åbne op, og derfor er det bedste, du kan gøre overfor barnet, bare at være der.

Iagttag barnets adfærd

De fleste oplysninger om barnets trivsel får du ikke gennem snak, men gennem adfærd. Du kan derfor hjælpe dig selv rigtig meget ved at observere barnets adfærd og opdage eventuelle mønstre og dysfunktionelle træk. Som fagperson kan du også finde hjælp i at sparre med kollegaer om deres oplevelse af barnet/ den unge, og du kan få dem til også at iagttage barnets adfærd, så du får en bredere perspektiv.

Ikke alle børn skal bo hos deres forældre

Selvom det kan lyde hårdt at skille børn og forældre ad, er det nogle gange en nødvendighed for at både barnet og forældrene kan komme på rette kurs igen. En anbringelse er en alvorlig ting, og derfor er det selvfølgelig ikke en ting, der bare sker over natten. Det kræver mange iagttagelser, samtaler med barnet og familien og inddragelse af forskellige instanser. Men selvom det er et omstændigt projekt, er børns trivsel ikke noget, du må se igennem fingre med. Børn har brug for ro og tryghed for at kunne udvikle sig korrekt og tillære sig sociale kompetencer. Derfor er det ekstremt vigtigt at sørge for at barnet/ den unge kommer hen et sted, hvor der er overskud fra andre voksne til at tage sig af det og hjælpe det på rette vej.

Oplever du et barn i mistrivsel, er det vigtigt, at du reagerer og søger hjælp hos de rette instanser.