Få hjælp til boliglånet hos Jysk Ejendomskreditselskab

Sådan låner du penge til huset uden om banken

Afslag fra banken på boliglån?

Der kan være mange forskellige årsager til at banken har afslået din ansøgning om et boliglån til drømmeboligen. Både banker og realkreditinstitutter har mange forskellige kriterier, som de skal forhold sig til, når de skal behandle en ansøgning om et boliglån. De skal bl.a. forholde sig til din indtægt, værdien på boligen og om du allerede har nogle eksisterende lån. Det kan alt sammen påvirke din ansøgning om boliglån og altså forudsætte, at du får et afslag. Men frygt ej! Et afslag fra banken er nemlig ikke nødvendigvis lig med en knust boligdrøm.

Boliglån hos et ejendomskreditselskab

Alternativet til det klassiske boliglån ved banken eller realkreditinstituttet, hvor du kan låne penge uden om disse, er boliglånet ved et ejendomskreditselskab. Du kan nemlig i stedet låne penge til din bolig hos Jysk Ejendomskreditselskab, som ikke har de samme kriterier for lån som bankerne og realkreditinstitutterne. Det eneste, der er forudsat, er at du selv har opsparet 5% af købssummen. Og selvom lånetagers økonomi gennemgås, er allerede eksisterende gæld ikke automatisk et afslag på lån. Boliglån hos et ejendomskreditselskab kan altså være med til at puste liv i de boligdrømmene, som før var helt knuste.

Fordelene ved at låne penge uden om banken

Der er flere forskellige fordele ved at låne penge udenom banken. Men en af de væsentligste er, at lånet her ikke kan opsiges af kreditor, ligesom banklånet jo kan. Det forudsætter selvfølgelig, at vilkår og afbetaling forløber som aftalt. Men du er garanteret lånet uanset, om din situation ændrer sig. Du er heller ikke udelukket fra at optage et lån, fordi du har tidligere gæld, ligesom du ville have været, hvis du ville have haft et banklån. En af de måder du kan låne penge udenom banken, er ved at optage et pantebrevslån.

Pantelånsbrev

Et pantelånsbrev er den mest udbredte måde at låne penge på udenom banken. Et pantebrev kan finansiere op til 95% af dit boligkøb. Brevet bekræfter både långivers pant i ejendommen og den gæld, som låntager har til långiver. Derfor er pantelånsbrevet långivers sikkerhed, eller som navnet antyder pant i den pågældende bolig. Inden et pantebrevslån kan optages, skal der foretages en tinglysning af boligen. Herefter indgås aftalen for lånet, som vil indeholde de forskellige vilkår for lånet. Vilkårene indeholder bl.a. løbetid, som oftest er mellem 5-25 år. Du, som låntager, vælger selv løbetiden, så du vælger selv, hvordan det passer din økonomiske situation. Derudover kan lånet til enhver tid indfries.

Fast eller variabel rente

En ting, der gør sig gældende både ved pantelånsbrevet og ved andre former for lån, er at jo længere løbetid, der er på lånet, jo flere renter løber der på. Derfor er det vigtigt, at du vælger en løbetid, der passer dig. Men også at du sætter dig ind i renten. Du kan vælge mellem fast eller variabel rente. Den faste rente ændrer sig ikke under løbetiden på lånet, hvorimod den variable rente kan ændre sig. Hvis renten falder, kan der derfor opnås en besparelse med en variabel rente. Modsat skal du så også være sikker på, at din økonomiske situation også kan håndtere, hvis renten skulle stige, og du har en variabel rente.