Samtalesessioner og hjemmearbejde er parterapi

Samtalesessioner og hjemmearbejde er parterapi

Hvad er parterapi?

Parterapi er for forhold, hvor balancen er sat ud af kurs og det er svært at fastholde den gode hverdag og det gode parforhold. Parterapi er for parforhold, hvor der er problemstillinger, som parret ikke har kapaciteten eller bare svært ved at løse selv. Derudover er parterapi ikke decideret for forhold, hvor intet fungerer. Men for forhold hvor måske al praktikken i forholdet kører, men der måske enkelte problemstillinger, der ikke kan løses selv. Parterapi er også for parforhold, der går igennem en udfordrende livskrise, der har brug for professionel hjælp til at komme igennem den periode.

Parforhold er som veteranbiler

Ligesom en klassisk veteranbil skal parforhold plejes, støves af engang imellem og man skal sikre sig, at der altid er benzin på motoren, for ellers kører den altså ikke. Det er en reference, de fleste mænd kan relatere til, og måske med ideen om at parterapeuten er bilens mekaniker, kan de fleste se, hvilken indflydelse parterapeuten kan have på parforholdet.

Parterapi kan bl.a. hjælpe med at genskabe gnisten, styrke tilliden i parforholdet, få bedre kommunikation, forbedre sexlivet og fjerne tanker om utroskab og jalousi.

Parterapi inkluderer også hjemmearbejde

Hvis I har valgt at opsøge en parterapeut, er det første skridt mod at vise hinanden, at I begge er parate at arbejde på jeres parforhold. Derfor er det også vigtigt at vide, at parterapi er mere end blot samtaler med en tredjepart. Vellykket parterapi afhænger også af refleksion og hjemmearbejde imellem sessionerne med parterapeuten, som selvfølgelig også tilbyder løbende sparring ligeså. Samtalesessionerne med parterapeuten skal ses som det sted, hvor I bliver givet nye rammer og muligheden for at udvikle og ændre jeres parforhold i en sundere retning. I de fleste parforhold kan aktiv deltagelse i sessionerne og omhyggelig tiltro til processen og hjemmearbejdet faktisk få parret til at nå i mål med deres problemer ret hurtigt.