Indretning af haven

Tips til indretning af haven

Tips til indretning

Når det kommer til indretningen af din have, er det afgørende for dig først at overveje, hvilken funktion haven skal have. Er det en have, der skal passe til børn, eller er det en mere romantisk have med utallige blomster og planter, som du ønsker?

Det, der er værd at have for øje, er primært, hvad dine interesser er samt hvor meget tid, du kunne tænke dig at investere i din have.

Skal det være en have, der inviterer til grillhygge og andet socialt?

Hvis du ønsker dig en have, der inviterer til socialt samvær og hygge, kan det være meget fordelagtigt at etablere en have med et loungeområde. Du kan eksempelvis afsætte at område af din have til dette, hvor du lægger fliser og stiller havebord og -stole. Når du skal vælge de ideelle havemøbler til din have, er det relevant at være på udkig efter nogle, der æstetisk passer ind i din have, men tag også hensyn til et praktisk aspekt såsom, om de kan tåle det danske klima.

Her er det relevant at overveje, om du har tid og lyst til at skulle vedligeholde din havemøbler, hvilket ikke er en aktivitet, alle ønsker at foretage sig. Hvis du ønsker at holde vedligeholdelsesarbejdet på et minimum, kan du med fordel vælge havemøbler i aluminium, plastik eller polyrattan, der blot kræver en ganske almindelig rengøring.

Hvad kan gøre haven mere hyggelig?

Hvis du ønsker at sætte prikken over i’et i din have, kan det være en løsning at lave en havedam eller på anden vis skaffe vand i haven, hvilket på nogle mennesker kan have en meget beroligende effekt. Derudover vil dette også tiltrække dyr, som du ellers ikke ville have haft i din have.