Undervognsbehandling er alle pengene værd

Undervognsbehandling er alle pengene værd

Som bilejer er det vigtigt at få undervognsbehandlet sin bil med jævne mellemrum. I den forbindelse er det anbefalet af professionelle, at bilen allerede fra helt ny får en undervognsbehandling. Den skal nemlig beskytte bilen mod rust og lignende, som kan være rigtig skadende og afgørende for både bilens stand og levetid. Nogle undrer sig måske over, hvorfor bilerne ikke bare fra producentens side er rustbehandlet. Det skyldtes, at de fleste biler ikke produceres til at køre i det danske klima. Derfor er det afgørende, at du forkæler din nye bil med en rustbeskyttelse.

Ejer du en ældre bil, kan du få foretaget en rustkontrol af professionelle fagmænd. De afgør, hvorvidt det er nødvendigt med en undervognsbehandling. Har du fået foretaget undervognsbehandlinger jævnligt, behøver bilen som regel kun at få rustbeskyttelse ca. hvert andet år. Det er dog vigtigt, at du forhører dig hos professionelle, så du er sikker på, at bilen er i god stand.

Ofte stillede spørgsmål om undervognsbehandling

Vi har her samlet de 5 mest stillede spørgsmål, som man har, hvis bilen trænger til en rustbeskyttelse.

1.Stiger min bil i værdi, når der jævnligt undervognsbehandles?
Ja og nej. Den stiger ikke decideret i værdi, men du kan forlænge levetiden og mindske udgifter til bilen for fremtiden

2.Kan man undgå at få udført undervognsbehandling?Ja, det kan man sagtens. På lang sigt vil det dog være tydeligt for bilens stand, at den ikke har fået den rette beskyttelse.

3.Hvad er afgørende for intervallet af behandlinger?
Der er flere ting, der spiller ind på, hvor ofte du bør tage til autoværkstedet. Her er bilens alder absolut afgørende, men det er også vigtigt, hvilket miljø bilen ofte kører i. Kører du f.eks. i grus, sne eller lignende, så er intervallet sandsynligvis oftere end ved bykørsel.

4.Er det alle biler, der har brug for rustbeskyttelse?
Ja, behandlingen kan udføres på alle typer af biler – og det er også klart anbefalingen.

5.Skal brugte biler også have en undervognsbehandling?
Ja, du kan med fordel undervognsbehandle din nyligt indkøbte brugte bil.

Med andre ord kan det virkelig betale sig at lægge penge til side til en behandling – uanset om man har købt helt ny bil eller har erhvervet sig en brugt bil.

Forlæng bilens levetid

Der findes flere forskellige behandlinger, og det kan variere meget, hvilken type der egner sig bedst til netop din bil. Derfor anbefaler vi, at du rådfører dig med en lokal mekaniker eller nærmeste autoværksted. Når de professionelle undersøger din bil, kan de også komme med vurderinger af fejl og skader på undervognen. På den måde er du opdateret med bilens stand og kan nemmere planlægge, hvordan vedligeholdelse og pleje af bilen skal foregå for fremtiden i samarbejde med værkstedet.