Undgå at lave disse typiske fejl ved boligkøb

Undgå at lave disse typiske fejl ved boligkøb

Hvad skal man huske, når man køber hus?

Hvis du som førstegangskøber er lidt usikker på, hvad du skal være opmærksom på i hele købsprocessen – så kommer der nogle gode råd og tips til dig her. Når man skal købe sit første hus, kan det være svært at gennemskue alle processer, så man ikke ender med at blive snydt.

En af de helt store faldgruber er f.eks. tilstandsrapporten. Her er der mange førstegangskøbere, der går fejl af rapporten og derfor bliver overrasket efter indflytning. For at undgå mange uforudsete hændelser, anbefaler vi dig at læse indlægget igennem – så du ikke er helt på bar bund.

Huskøbet kan ikke klares alene

Selvom det ikke er første gang, man køber hus, er den største anbefaling, at man har de rette fagfolk med i processen. Nogle huskøbere vil dog gerne spare på f.eks. boligadvokaten eller den byggesagkyndige. I sidste ende er de penge givet bedst ud, fordi det arbejde, fagfolkene udfører, kan komme til at spare dig rigtig mange penge i den lange bane.

En byggesagkyndig kan se fejl og/eller mangler, som normale borgere ikke på samme måde kan spotte. Derfor er det værd at få hjælp fra en, der har forstand på boliger og tilstandsrapporter.

Få styr på økonomien

En anden stor faldgrube er økonomien, der spiller en vigtig rolle for, hvordan dit liv bliver efter et boligkøb. Her vil vi anbefale dig at tale med din bankrådgiver, fordi du på den måde kan få et udkast til dit budget for fremtiden ved køb af det hus, du har i tankerne.

Her spiller især rådighedsbeløbet ind. Det beløb, du har ’til overs’ om måneden, når du har betalt alle dine regninger, kaldes for et rådighedsbeløb. Har du et stort rådighedsbeløb, vil du formentlig kunne optage et større lån.

Gældsfaktoren har også en betydning, fordi den beretter om, hvor meget du kommer til at skylde sammenlignet med, hvor stor en indtjening du har. Bankrådgiveren har styr på den økonomiske del og kan med fordel sætte dig ind i de økonomiske aspekter – på den måde har du et godt overblik over, hvad du siger ja til.

Vores råd er overordnet, at du får kontaktet de rette fagfolk. Ellers god fornøjelse med huskøbet.