Undgå yderligere smerter i tænderne

Undgå yderligere smerter i tænderne

Når skaden sker, og du har brug for en akut tandlæge, er det rart at vide, hvordan man skal forholde sig. Det kan enten være, hvis din tand oplever et såkaldt traume som f.eks. et slag. Slaget kan medføre, at tanden knækker eller falder ud. Her er det vigtigt, at du får en behandling straks.

Med omhyggelige akutbehandlinger kan du sikre, at dine tænder har de bedste forudsætninger for at komme sig ovenpå skaden. Det samme gælder, hvis du pludselig oplever kraftige smerter i tænder eller tandkød. Kontakt i de situationer en akut tandlæge hurtigst muligt.

Kontakt akut tandlægen, hvis…

Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man skal vente med at kontakte sin almindelige tandlæge – eller om det drejer sig om et akut tilfælde. Vores anbefaling er, at hvis du overvejer at kontakte en akut tandlæge, så er det tegn på, at situationen er anormal.

Du bør kontakte akut tandlægen:

• Ved tandsmerter, som du ikke kan undgå ved at indtage håndkøbsmedicin.
  • Ved en knækket tand. Forhold dig roligt og behold så vidt som muligt den afknækkede del af tanden i munden, indtil du er ved tandlægen.
  • Ved jag i tanden. Det kan være et tegn på en betændelse i nerven, som skal behandles akut.
  • Ved en tand, der er faldet ud. Du kan risikere betændelse, hvis du venter for længe med at søge behandling.
  • Ved frembrud af visdomstænder. Hvis du oplever en urimelig stor smerte omkring dine visdomstænder, kan det være tegn på betændelse. Og denne skal behandles akut.

Kontakt hellere akut tandlægen før end senere

Det er vigtigt, at du får tjekket dit tandsæt, hvis du oplever smerter. Uanset om du har tandlægeskræk eller ikke føler, at du har penge til det. Jo længere du venter, jo sværere kan det være at udbedre skaden. Ved eksempelvis en knækket tand kan det være svært at påsætte det afknækkede igen – især hvis der er gået for lang tid. Det er derfor vigtigt, at du som minimum rådfører dig med en professionel, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har brug for akut behandling. En grov tommelfingerregel er, at du bør kontakte tandlægen, hvis du oplever smerter i tænder eller tandkød. Er smerten vedvarende, så er det tegn på, at du skal tilses.

Foretag en hurtig søgning og find den akut tandlæge, der befinder sig tættest på dig. Et lille tip er at downloade appen Akuthjælp. Appen giver dig mulighed for hurtigt at finde den nærmeste tandlæge til akuthjælp baseret på din geografiske placering.