​Fornuftige konfirmander sparer op

15.000 kroner i gennemsnit.

Så mange penge forventer årets konfirmander at få i gave, når de bliver fejret af familie og venner på konfirmationsdagen.

Det viser en undersøgelse, som PriceRunner har lavet. 300 kommende konfirmander har alle svaret på en lang række spørgsmål om deres konfirmation. PriceRunner er Danmarks største prissammenligningstjeneste.

Der er dog et større mindretal, der forventer at få helt op til 25-30.000 samt et andet mindretal, der forventer at få mindre end 10.000 kroner.

Konfirmationer er traditionelt dyre, og dette års konfirmationer er ingen udtagelse. Undersøgelsen viser at udgifterne til tøj, gaver og festen løber op i en anselig sum.

I modsætning til tidligere år så giver årets konfirmander udtryk for, at de er mere fornuftige og de vil i højere grad bruge pengegaverne til opsparing end til at shoppe løs for.

”Årets konfirmander er fornuftige, viser vores undersøgelse. Lidt over halvdelen vil primært bruge deres konfirmationspenge til opsparing, hvor vi i tidligere undersøgelse oplevede at op imod 75 procent af konfirmanderne primært ville bruge gavepengene til større ting som computer og kameraer, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Det skal vi bruge pengene til:

Størstedelen af konfirmanderne er fornuftige og sætter de kontante konfirmationsgaver i banken som opsparing. Derefter er det en bærbar computer, ny mobil eller en rejse, der skal bruges penge på.

1.Opsparing

2.Bærbar computer

3.Rejse

4.Mobiltelefon

5.Oplevelser

Men selvom , der skal spares op, så bliver der også skruet op for forbrugsfesten, når konfirmanderne skal på shopping efter konfirmationsfesten. Det er især bærbare computere og mobiltelefoner, der skal i indkøbskurven på Blå mandag, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

PriceRunners undersøgelse viser også, at konfirmationsfesten bliver holdt ude. Langt de fleste holder festen i et lejet festlokale eller på en restaurant.

”Og det gælder om at være ude i god tid lyder meldingen fra årets konfirmander. Festlokale eller restauranten har været booket i meget god tid – helt op til 3 år i forvejen,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

• pricerunner
  • konfirmation