Vi køber sommerferien online

2 procent.

Så få har købt deres sommerferie i et fysisk rejsebureau.

Eller sagt på en anden måde – 98 procent af danskerne har købt den forestående sommerferie online hos de etablerede udbydere af rejser, hoteller og sommerhuse. Faktisk er danskerne blevet så digitalt trygge, at en stor gruppe faktisk køber deres rejse og ophold udenom rejsebureauerne og booker direkte hos hoteller, flyselskaber eller sommerhusudlejere.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Danmarks største pris- og forbrugertjeneste PriceRunner har gennemført. 3640 brugere af PriceRunner.dk svarede online på et spørgeskema med en lang række spørgsmål om deres sommerferie.

”Det med at bestille ferie har altid været en familie begivenhed, tidligere var det sommerhus kataloget eller rejse brochuren man samlede sig om. Nu er det hele afløst af Internettet der med et kæmpe udvalg gør det muligt for den enkelte familie helt selv at skræddersy sin ferie, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Uanset alder eller køn er stort set alle danskere gået online, når de skal på ferie. Det gælder alle typer af ferier både herhjemme og i udlandet. Vi er blevet vores eget rejsebureau hjemme ved computeren.Stort set ingen af de adspurgte har købt deres rejse i et fysisk rejsebureau, hvor de mødte op. Ferieplanlægning og køb er blevet digitaliseret fra start til slut.

”En travl hverdag kombineret med lyst til selv at bestemmer hvor vi skal bo, hvordan vi skal rejse og hvad vi skal spise gør at forbrugerne næsten udelukkende kun shopper ferie på Internettet. Ja og så er det blevet nemt og trygt at finde og booke sin rejse hjemmefra, siger Martin Andersen, der også selv har fundet og booket familiens ferie online.

Hvor skal vi hen?

Halvdelen af deltagerne i undersøgelsen skal bruge en god del af deres sommerferie i udlandet. En tur i sommerhuset er fortsat en af sommerens sikre hits – en tredjedel af danskerne skal i sommerhus i deres ferie.I øvrigt slår danskernes økonomiske fornuft igennem når de skal på ferie. Langt de fleste har svaret, at de har sparet op til deres ferie.

Størrelsen af feriebudgettet varierer meget, men næsten 40 procent af danskerne har et feriebudget mellem 3000 og 5000 kroner.Det er dog værd at bemærke, at næsten 30 procent har et feriebudget på mere end 10.000 kroner.

Bilen er det klart foretrukne transportmiddel, når vi skal på ferie. Ser vi bort fra charterferien med fly sydpå, så er det egen bil, som et stort flertal af danskerne bruger, når de drager ud i sommerlandet og det er uanset om det er ferie i Danmark eller udlandet. 61 procent af danskerne tager bilen på ferie, mens 25 procent flyver.

Tallene kan regionaliseres og kan brydes yderligere ned på alder og køn, hvis redaktionen ønsker det.

• Økonomi, finans

• pricerunner
  • sommerferie

PriceRunner.dk er Danmarks største pris og produkt sammenligningsside. Hos PriceRunner.dk kan forbrugerne sammenligne produkter indenfor stort se alle kategorier. Alt lige fra TV, Computere, Hvidevare, Tøj, Sko og meget mere.

Det unikke ved PriceRunner.dk er at vi lister alle butikker - både dem der betaler og dem der ikke betaler. Du finder også priser fra traditionelle butikker som Fona, Skousen, Elgiganten, Bilka osv.