Forskellige skoletyper: "Personlig fordybelse og nærvær har værdi"

Berlingske bringer d.d. en artikel med overskriften "Der skal være RO". Her refereres interview med med skolelederne på to frie grundskoler, Krebs Skole og Børneuniversitetet, med meget forskellige traditioner og skolesyn. Skolelederne er dog enige om, at fremtidens største opgave er at lære eleverne værdien af fordybelse.

Michael Fink-Jensen, Krebs Skole: "Vi tror på værdien af den personlige fordybelse og at vide det tideligt".

Gitte Svenning, Børneuniversitetet: "En af de nye ting vi træner er nærvær (...)Vi vil gerne hjælpe dem med evnen til at fordybe sig..".

Danmarks Privatskoleforening er enig: Skolen er på mange måder et spejl af samfundet - og i skolen lægger vi også kimen til, hvordan samfundet udvikler sig. Vi tror, det betaler sig at gøre sig umage. Vi tror, at det betaler sig at øve sig. Vi tror, det er sundt at sigte efter at blive dygtigere. Vi tror, at man ikke tager skade af at anstrenge sig – eller at stræbe efter at gøre sit bedste - til hver en tid. Som skole, som bestyrelse, som ledelse, som forældre, som lærer og som elev.

Læs hele artiklen her: