Et uoverskueligt lademarked er et fartbump for danskernes skifte til elbiler

Et uoverskueligt lademarked er et fartbump for danskernes skifte til elbiler

Det er ikke fordi, der mangler argumenter for at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil: klima- og miljøhensyn, billigere afgifter og et stort udbud af nye, spændende bilmodeller til nedsatte priser og levering her og nu. Stærke argumenter står i kø, som var det morgentrafikken på Helsingørmotorvejen. Og elbilerne ligger da forståeligt nok også i pole position i bilsalgs-statistikkerne herhjemme. Men kunne det gå endnu hurtigere med den vigtige grønne omstilling af bilerne på de danske veje? Det enkle svar er ja! Hvis ikke det lige var for et helt igennem uoverskueligt lademarked herhjemme, som er et betydeligt fartbump for danskernes skifte til elbiler.

Det bekræfter en ny befolkningsundersøgelse, som Norstat har gennemført for Q8. Her svarer over halvdelen af potentielle elbilsejere, at usikkerheden om ladeløsninger hjemme og usikkerheden om prisen på offentlige ladestandere gør beslutningen om at købe en elbil endnu sværere. Og de kan desværre ikke blive betrygget af nuværende elbilsejere. Tværtimod. Kun hver fjerde elbilsejer synes, at det er nemt at overskue, hvad det koster at oplade sin elbil på offentlige ladere. Faktisk kan vi ligefrem se en omvendt læringskurve blandt landets bilejere: undersøgelsen viser, at jo længere tid man har haft sin elbil, jo sværere er det for elbilejerne at overskue, hvad det koster. Det burde være omvendt, og det er et stort problem, at forbrugerne oplever markedet sådan.

Men det er jo desværre ikke så mærkeligt, at det forholder sig sådan. Mængden af ladeløsninger, ladebrikker, abonnementer og app’s er en sand jungle for elbilisterne, når der skal lades op på farten, og det er de færreste elbilejere, der helt præcist kan sige, hvad de betaler for deres opladninger. Markedet er helt uigennemskueligt.

Det bekræfter Norstats undersøgelse, og den står på ingen måde ikke alene. I sidste uge fremlagde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nemlig deres analyse af det danske lademarked. Og overskriften på analysen taler sit eget tydelige sprog: ”Elbillister går glip af konkurrencegevinster”.

For os er løsningen på mange stræk ganske enkel. Priserne for el og opladning skal være lige så transparent som brændstofpriserne på en tankstation. Det er muligt, og det gør vi allerede i dag. Jeg ved godt, at vi og mange af vores konkurrenter ofte bliver kaldt gammeldags, og får at vide, at vi ikke er fulgt med udviklingen i forhold til elbilmarkedet. Det skal man have lov til at synes, men vi kan bare konstatere, at den betalings- og prismodel, som vi igennem årtier har tilbudt kunderne, er lige præcis det, som kunderne efterspørger. Ligesom de i øvrigt også efterspørger service, forplejning og opladning i trygge, oplyste områder. Det viser Norstats undersøgelse nemlig også. Men det er en anden snak. Fokus må først og fremmest være på at komme i gang med arbejdet og sætte strøm til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens meget klare anbefalinger. De får fuld opbakning herfra. Vi mangler med andre ord ikke incitamenter eller anbefalinger til arbejdet, der er foran os. Vi ved, hvad der skal gøres for at få skabt et enkelt og gennemskueligt lademarked – og vi er klar til det. Det vi mangler nu, er politisk handling. Hellere før end senere. Til glæde for forbrugerne og til glæde for den grønne omstilling.

Et debatindlæg af Marc Skriver-Bayer, Public charging & e-Mobility Manager hos Q8 Danmark A/S

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17