Grafisk illustration: Vision+ Rådgivende Ingeniører

Pressemeddelelse -

Nyt anlæg med flydende gas skal sikre godstransport med en lavere klimabelastning gennem Jylland

Et samarbejde mellem Q8 og en række parter i Hirtshals baner nu vejen for en af landets første tankstationer med flydende gas til lastbiler. Dermed bliver Jyllandskorridoren fra den dansk-tyske grænse til Hirtshals den første længere strækning i Danmark, hvor gasdrevne lastbiler kan bruges på lige fod med traditionelle, dieseldrevne lastbiler.

Det er nødvendigt med mere klimavenlige alternativer til diesel, hvis den tunge trafik på 43.000 lastbiler i Danmark skal styres i en grønnere retning. Flydende naturgas (LNG) er en af de muligheder, som kan sænke CO2e emissionen, reducere sodpartikler og helt eliminere svovludledningen.

I Danmark har transportsektoren indtil nu manglet optankningsmuligheder for LNG. Nu sikrer et samarbejde mellem Hirtshals Havnefond, Hirtshals Transport Center og Q8, at en af landets første LNG-tankstationer bliver placeret på Hirtshals Transport Center.

Mere klimabevidst transport gennem Jylland
Tidligere på året kunne Q8 åbne Danmarks første tankstation med LNG til lastbiler i Padborg, og med den næste placering i Hirtshals tager man et vigtigt skridt mod at sikre godstransporten fra Europa gennem Danmark og videre nordpå mindre klimabelastende brændstoffer.

”Hos Q8 har vi et mål om at hjælpe vores kunder med at starte deres omstilling. Vi oplever et stort ønske fra kunderne om at køre på mere klimavenlige brændstoffer, men mulighederne har været begrænsede for den tunge transport. Med satsningen på flydende gas vil vi gøre det nemmere for de nordeuropæiske transportfirmaer at investere i renere teknologi og køre på mere klimavenlige alternativer. Med anlæggene i Padborg og Hirtshals har vi på sigt muligheden for at sikre vores kunder, der kører nord- eller sydpå gennem Danmark, en endnu større CO2e-reduktion ved helt eller delvist at levere flydende biogas fra anlægget, og det betyder virkelig noget i det store regnskab” siger Gert Thomasen, Head of Fleet & IDS i Q8 Danmark.

Udsigt til grønnere gas
Ved åbningen af stationen på Hirtshals Transport Center vil det være muligt at tanke LNG. Sammenlignet med diesel udleder LNG-lastbiler op til 20 % mindre CO2e og eliminerer fuldstændigt udledningen af skadelige partikler. Forventningen er, at det inden for en kortere årrække vil være muligt at tanke flydende biogas (LBG) i Hirtshals. På den måde vil lastbiler kunne køre på biogas, der kan reducere udledningen af CO2e yderligere.

Hvor overgangen fra diesel til LNG vil kræve nye lastbiler, vil overgangen fra LNG til LBG ikke kræve yderligere investeringer i hverken anlæg eller transportmidler. En fordel ved LBG er, at produktionen af biogas kan aftage rest- og affaldsprodukter fra fx landbruget. På den måde kan man konvertere dele af den tunge transport til et som udgangspunkt fossilfrit alternativ, samtidigt med, at CO2e -udledningen reduceres både i transportbranchen og i de industrier, der leverer til biogasproducenterne.

LNG-anlægget på Hirtshals Transport Center kan sættes i drift i november 2023.

Fakta:

• LNG består af naturgas, som er kølet ned til -162 grader, hvilket omdanner gassen til en væske.
  • Denne proces reducerer naturgassens volumen til 1/600, hvorved det kan bruges som bl.a. brændstof til lastbiler og skibe.
  • Sammenlignet med diesel udleder LNG op til 20 % mindre CO2e.
  • LNG eliminerer svovludledningen, og mængden af skadelige sodpartikler reduceres markant.
  • Flydende biogas, også kaldet LBG (forkortelse af ”liquefied biogas”), er kemisk identisk med LNG, men kan reducere CO2e -udledningen væsentligt.
  • Der kan tanke to lastbiler ad gangen ved det kommende LNG-anlæg

Q8
Marie Sheye Lund
Tlf. +45 20 97 87 07
presse@Q8.dk

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17