Q8 åbner lynladere på Nordre Ringvej

Q8 åbner lynladere på Nordre Ringvej

Den 26. september åbner Q8 på Nordre Ringvej i Silkeborg tre lynladere med mulighed for kortbetaling og uden abonnement. Frem mod 2026 kommer der lynladere på mere end 100 bemandede Q8-servicestationer i et nationalt ladenetværk.

Der kommer flere og flere elbiler på de danske veje, og udviklingen fortsætter. For at gøre det lettere at vælge elbilen, opsætter Q8 frem mod 2026 lynladere på alle deres bemandede servicestationer. Og nu åbner der lynladere på Q8 i Silkeborg.

Silkeborg ligger ifølge Transportministeriet i den tunge ende af landets kommuner som nummer 66 af 95 med lademuligheder pr. indbygger. Fra 26. September bliver det nemmere at lade, når de tre lynladere på Nordre Ringvej med i alt seks ladepunkter officielt åbner.

Stationen er en del af et hastigt voksende netværk. I 2022 planlægger Q8 at udvide netværket af lynladere i Danmark med minimum 25 stationer og 136 ladepunkter.

“Der kommer flere elbiler i bybilledet, og vi vil meget gerne være med til at skubbe på udviklingen, så flere tør tage springet og vælge en elbil. Derfor er vi rigtig glade for at være med på den første runde af den nationale udrulning af ladestationer,” siger Bjørn Riishøj Mogensen, forretningschef hos Q8 på Nordre Ringvej.

På de kommende ladestationer kan man betale både med kort og med appen ’Q8 Opladning’. Uanset hvilken betalingsform man vælger, er der ikke merpris for at lade, hvis man er kunde eller har et abonnement hos en anden operatør. Prisen for strøm ved lynopladning vil inden for kort tid fremgå af tankstationens pylon, helt som man kender det i dag for traditionelt brændstof som benzin og diesel.

”Vi vil gerne sikre, at man kan lade bilen på farten lige så let og bekvemt, som man er vant til med traditionelt brændstof og med adgang til den tryghed og service, som man kan få på en bemandet station med mulighed for ophold. Det kan være en oplagt mulighed til at tage en kaffepause, få læst avisen eller tænke et måltid ind, mens man venter”, siger Marc Skriver-Bayer.

El får os til at tanke på nye måder
Lynladernes effekt kommer til at ligge på 150 kW, hvilket er væsentligt højere end de nuværende knap 50 kW på en almindelig hurtiglader, hvor det tager omkring halvanden time for en fuld opladning. En fuld opladning kan altså gøres på ca. en tredjedel af tiden ved en lynlader, alt afhængig af bilens og batteriets kapacitet. Q8 tror dog, at mange elbilister vil satse på kortere ladetider på 10-20 min på sigt.

”Fremtidens elbilister kommer i højere grad til at lade efter det umiddelbare behov. Med et større ladenetværk kan man bedre lade til næste opladningsmulighed på arbejdet eller ved en servicestation med ladestander. Vores mål er at gøre det nemt og enkelt at køre elbil på tværs af hele Danmark,” siger Marc Skriver-Bayer.

Sammen med elselskabet Skellefteå Kraft, et af Sveriges ældste og største elselskaber, har danske Q8 og svenske OKQ8 et fælles mål om at etablere minimum 400 stationer og 1.100 ladepunkter med lynladere på tværs af de to lande frem mod 2026.

Fakta:

• Betalingsterminalerne accepterer Dankort, Visakort og Mastercard (EMV-kort).
  • For erhvervskunder hos Q8 tilbydes en allround løsning, hvor man med ét kort kan betale for både el og de traditionelle brændstoffer og få et samlet overblik hver måned.
  • Q8 vil i løbet af 2022 tilbyde betaling ved lynladerne med alle Q8-kort.
  • Hver lynlader får to ladepunkter og kan kun bruges af elbiler, da hybridbiler kræver et særligt stik.
  • Priserne forbliver transparente på pylonen, ligesom ved køb af traditionelt brændstof.
  • Det bliver muligt at betale ad hoc for din opladning med dit alm. betalingskort – derudover er der intet tvunget abonnement eller binding.

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17