Q8: Danskerne er vilde med plantebaseret mad på farten

Q8: Danskerne er vilde med plantebaseret mad på farten

Flere og flere danskere vælger kød og mejeriprodukter fra, når sulten skal stilles. Det oplever man også på landets Q8-stationer, hvor salget af plantebaserede måltider er steget fra tre til seks procent på blot ét år. Den tendens forventer man vil fortsætte, og hos Q8 er man over hele landet klar til at honorere danskernes voksende appetit for de grønne måltider. Denne sommer kan man vælge mellem et nyt og udvidet udvalg af plantebaserede måltider, når sulten melder sig på turen gennem sommerlandet.

”Hos Q8 ønsker vi at kunne tilbyde god og velsmagende mad på farten til alle, der kommer på vores stationer - også til dem, der ikke spiser kød eller mejeriprodukter eller bare har lyst til at variere kosten og skrue ned for mængden af kød og mælk. Derfor valgte vi tilbage i 2021 at begynde at tilbyde plantebaserede måltider på vores 106 bemandede stationer landet over. Snackhorn, Crispy Nuggets, Bearnaise burger, Teriyaki sandwich og Rösti er i dag på den plantebaserede menu hos os – og kunderne er super glade for udvalget,” siger Martin Stilhoff, der er Category Manager Food for Q8 i Danmark og fortsætter:

“Efterspørgslen efter de plantebaserede måltider er støt stigende på tværs af landet. Faktisk er salget af plantebaserede måltider steget fra tre til seks procent på blot ét år, og vi forventer kun, at det tal øges. Det underbygges af en undersøgelse* fra 2022, som viser at antallet af danskere, der spiser overvejende eller helt vegetarisk er 18%*. Det svarer til over 1 million danskere, hvilket er en tredobling siden 2010. Samtidig viser undersøgelsen også, at 59% af alle danskere ønsker at spise mindre kød. ”

Og netop det faktum, at mange flere danskere ønsker helt at droppe eller reducere mængden af kød i kosten flugter med Q8’s langsigtede strategi om at kunne tilbyde velsmagende alternativer til alle med fokus på økologi, øget kvalitet, dyrevelfærd og ansvarligt producerede fødevarer. Her er partnerskaberne omkring 100% økologisk Bagværk fra Meyers og madspildsvirksomheden Too Good To Go en del af strategien.

”For os har det altid været vigtigt at turde udfordre både vores egne men også kundernes madvaner og forventninger om mad på farten. Og det vil vi fortsætte med i hele landet. Vores mål er, at 15 procent af vores Food-sortiment, senest i 2026, skal være plantebaseret, og derfor udvider vi løbende vores sortiment. Også denne sommer, hvor en ny plantebaseret Teriyaki-sandwich er på menuen. Til glæde for de stadigt flere danskere, der ønsker at spise plantebaseret på turen ud i sommerlandet, ” siger Martin Stilhoff, der er Category Manager Food for Q8 i Danmark.

*Coop Analyse 2022 - https://vegetarisk.dk/statistik-om-danmark/

For yderligere information:
Marie Sheye Lund
Tlf. +45 20 97 87 07
presse@Q8.dk

Fakta om Q8

• Q8 Danmark er en del af OKQ8 Scandinavia, et af Skandinaviens største brændstof- og energivirksomheder med mere end 1000 stationer.

• Q8 ønsker at være det foretrukne stop for danskere på farten. Food-forretningen er en hjørnesten med samarbejde med Meyers og Starbucks, madspildssamarbejde med Too Good To Go og udvikling af sortiment med fokus på plantebaserede måltider og dyrevelfærd.

• Satsningen på kvalitet og mindre madspild er led i Q8's arbejde for proaktivt at reducere miljøpåvirkning og skabe en positiv indvirkning på samfundet.
  • Over 60 procent af al Q8’s indkøb af madvarer kommer fra danske producenter.

• Over 50 procent af hele Q8’s indkøb af madvarer er økologisk.

• I 2022 modtog Q8’s Bearnaiseburger prisen ”Årets Plantevækstprodukt”, som uddeles af Plantevækst ved Plantepriserne.

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17