Gå til indhold
Arkivbillede: Billedet er fra Q8-stationen i Værløse, som var den første, der stod klar med Meyers Bagværk.

Pressemeddelelse -

Q8 og Meyers i 100% økologisk partnerskab: Nu kan du købe ølandsboller og hindbærsnitter fra Meyers hos Q8 i Kolding, Fredericia og Vejle

Q8 og Meyers indgår et partnerskab, som gør økologisk bagværk af høj kvalitet tilgængeligt på alle Q8’s over 100 bemandede danske tankstationer frem mod sommeren 2022. Stationerne i Kolding, Vejle og Fredericia har udskiftet hele sortimentet af kager og brød med 100 procent økologiske produkter fra Meyers, og Meyers-brandet har fået en tydelig plads i den velkendte butiksindretning.

Danskerne er verdensmestre i økologisk forbrug*. Samtidig er danskernes forplejningsvaner på farten ændret i takt med, at stationerne har udviklet sig til hybrider af spisesteder og service-hubs. Med det afsæt indgår servicekæden Q8 og madvirksomheden Meyers nu et helt nyt partnerskab, og de sammenlagt syv servicestationer i Kolding (4), Fredericia (1) og Vejle (2) er nogle af de første til at tilbyde det nye sortiment.

Bagværk er en vigtig del af forretningen på Q8-stationerne, og det ambitiøse partnerskab skal sætte yderligere skub i udviklingen og sikre danskere over hele landet bagværk af høj kvalitet til morgenbordet.

”En del af Q8´s strategi er at øge vores food-forretning. Vi ser, at danskerne i høj grad efterspørger kvalitet og økologi. Vi vil være danskernes foretrukne stop på farten, og det kræver, at vi har et udbud til den bevidste forbruger. Derfor er vi meget stolte over at kunne præsentere samarbejdet med Meyers, hvor vi hæver barren for hverdagens bagværk og skifter hele vores sortiment ud med Meyers økologiske varianter,” siger Retail-direktør i Q8 Danmark, Helle Dahlgren Skov, og uddyber:

Vil gøre økologisk brød tilgængeligt for mange flere

Netop muligheden for at gøre økologisk kvalitetsbagværk tilgængeligt for endnu flere på farten har for Meyers været en stærk drivkraft i det nye partnerskab. Virksomheden har i mere end 30 år arbejdet for at fremme kvaliteten i den danske madkultur, og for Meyers repræsenterer parløbet med Q8 en unik mulighed for at drive præcis den dagsorden videre:

”At kunne nå tusindvis af bilister og lokale handlende på tankstationer landet over bidrager direkte til vores mission om at få endnu flere til at opleve glæden ved godt bagværk og gedigne økologiske råvarer," siger direktør for Meyers Food & Retail, Anne Luise Deleuran og slutter:

”Når vi knokler for at højne kendskabet og glæden ved god mad i det daglige, ønsker vi selvfølgelig altid at få så mange med om bordet som muligt. Det mål kommer vi et skridt nærmere gennem det nye partnerskab, og vi er glade for, at Q8 vil være med.”

* https://lf.dk/aktuelt/nyheder/2021/februar/danmark-er-stadig-verdensmestre-i-oekologi

Fakta om Meyers bagværk hos Q8

• · Fra d. 6. maj har Meyers leveret økologisk bagværk til de første Q8-stationer.
  • · Sortimentet udrulles derefter til alle Q8’s stationer i Danmark, og fra 24. juni tilbyder alle 107 stationer udelukkende bagværk fra Meyers – alt sammen 100 % økologisk.
  • · I sortimentet vil man kunne finde signaturprodukter som kanelsnurrer, hindbærsnitter, surdejsbrød og ølandsboller side om side med et bredt udvalg af andre slags brød og kage.

Fakta om Meyers

• Økologi er en af hjørnestenene i Meyers bæredygtighedsstrategi fra 2021. Meyers ser økologi som en vigtig del af et helhedsorienteret arbejde med bæredygtighed, hvor hensyn som rent grundvand, vandmiljøer i søer og åer og plads til mere liv i markerne er centrale.
  • Meyers har i over 15 år arbejdet sammen med lokale økologiske landmænd og forædlere om at sikre et bedre og mere varieret udbud af nordisk korn og mel.
  • Meyers producerer hvert år 1400 tons økologisk korn i samarbejde med udvalgte bønder rundt om i Danmark, som prioriterer økologisk dyrkning af de gamle hvedesorter. Blandt andet Aastrupgaard i Brædstrup, Nystedgaard i Stenløse, Mønstergaard i Rønne, K-landbrug i Maribo, Rosilde Højgaard i Nyborg, Fuglesøgaard i Haderslev, Skovgaard i Vojens og Holmager i Ringkøbing. Størstedelen af vores korn bliver malet på møllen ’Gissleberga’ i Sverige og ellers på Bornholms Valsemølle.
  • I 2009 blev årevis af bageerfaring samlet i bogen ’Meyers Bageri’, og siden kom også ’Meyers kager’, ’Meyers bageskole’ og endelig i 2018 ’Meyers glutenfri bageskole’.
  • Meyers Madhus på Nørrebrogade slog i 2005 dørene op til det allerførste bagekursus, og siden har mere end 25.000 kursister haft hænderne i dejen på de forskellige bagekurser.

Fakta om Q8

• Q8 Danmark er i gang med en transformation af virksomheden, og arbejder fokuseret med tre områder for at bidrage til omstillingen af samfundet: Bekæmpe klimaforandringer og reducere CO2e-emissioner, Bruge og sælge bæredygtige produkter og Styrke mennesker og samfund. Som en del af det, arbejder de målrettet for at sikre mere økologi i deres sortiment.
  • Q8 Danmark er en del af OKQ8 Scandinavia, et af Skandinaviens største brændstof- og energivirksomheder med samlet flere end 1000 stationer
  • Q8 ønsker at være det foretrukne stop for danskere på farten. Food-forretningen er en hjørnesten med samarbejde med Meyers og Starbucks, madspildssamarbejde med Too Good To Go og udvikling af sortiment med fokus på plantebaserede måltider og dyrevelfærd
  • Satsningen på kvalitet og mindre madspild er led i Q8’s arbejde for proaktivt at reducere miljøpåvirkning og skabe en positiv indvirkning på samfundet
  • Frem mod 2026 ruller Q8 et landsdækkende netværk af lynladere til elbiler ud på alle bemandede servicestationer

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17