Q8 runder 100 ladepunkter og 20 stationer på første år

Q8 runder 100 ladepunkter og 20 stationer på første år

Efter en stærk slutspurt op til juletrafikken rammer Q8 efter planen 22 stationer med lynladere og 108 ladepunkter i det første år af udrulningen. Alle Q8-stationer skal have ladestandere inden 2026, men der er udfordringer med tilslutning til elnettet.

Omkring 20 procent af biler solgt i år har været eldrevne. Det tal er støt stigende, hvilket skaber et betydeligt pres på ladekapaciteten. Det bliver særligt tydeligt i spidsbelastninger som hen over julen, hvor mange danskere har kørt på tværs af landet for at fejre jul og besøge familie.

For at få juletrafikken til at glide, har Q8 skruet op for ladestanderne i december måned. Med forventet samlet 9 nye stationer med 40 ladepunkter fra midten af november til udgangen af december har virksomheden nu rundet samlet 108 ladepunkter på 22 af deres stationer i år. Og 12 af de stationer ligger i juletrafikkens knudepunkter tæt på motorvejene.

"Det kræver et udbygget ladenetværk, hvis vi skal have flere til at vælge elbilen til. Med de nye åbninger rammer vi nogle af de områder, der har haft mange besøgende i julen og nytåret enten på vej til eller fra julebesøg hos familien. I sommerferien så vi en tredobling af aktiviteten på laderne, så vi håber, de nye stationer har lettet noget af julestresset for dem, der ikke lige har egen lader eller har brug for et ladestop på rejsen," siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager for Q8 i Danmark.

Q8 åbnede den første lader i Viborg i februar måned, og siden da er det altså gået stærkt med to åbninger hver måned i gennemsnit.

Udfordringer med elnettet
I september var der omkring 7.000 ladere i Danmark, men det er svært at følge med den stigende efterspørgsel. Særligt den offentlige infrastruktur giver problemer.

"Vores største udfordring i år har været at blive koblet på elnettet. Det pres ser kun ud til at tiltage de kommende år, så der skal en indsats til for at sikre hurtigere tilkobling, hvis vi skal kunne udbygge lade-infrastrukturen. Alternativt ender de manglende lademuligheder med at holde flere fra at skifte til el," siger Marc Skriver-Bayer.

Det nationale ladenetværk skal rulles ud til samtlige flere end 100 bemandede Q8-servicestationer inden 2026.

Her har Q8 åbnet lynladere siden midten af november:

• Assensvej i Nørre Aaby
  • Bramdrupdam i Kolding
  • Vallensbækvej i Brøndby
  • Isterød i Hørsholm
  • Frederiksborgvej i Farum
  • Tårnvej i Rødovre (åbner i december)
  • Vejlands Alle, København S (åbner i december)
  • Mørkhøjvej i Søborg (åbner i december)
  • Langhaven i Nærum (åbner i december)

Fakta:

• Betalingsterminalerne accepterer Dankort, Visakort og Mastercard (EMV-kort).
  • For erhvervskunder hos Q8 tilbydes en allround løsning, hvor man med ét kort kan betale for både el og de traditionelle brændstoffer og få et samlet overblik hver måned.
  • Q8 tilbyder betaling ved lynladerne med alle Q8-kort.
  • Hver lynlader får to ladepunkter og kan kun bruges af elbiler, da hybridbiler kræver et særligt stik.
  • Priserne forbliver transparente på pylonen, ligesom ved køb af traditionelt brændstof.
  • Det bliver muligt at betale ad hoc for din opladning med dit alm. betalingskort - derudover er der intet tvunget abonnement eller binding.

For mere info, kontakt venligst:

Marie Sheye Lund, Kommunikationschef Q8, Tlf: 20 97 87 07, mail: presse@Q8.dk

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17