Q8 skal levere 100% biobrændstof til landets kommuner

Q8 skal levere 100% biobrændstof til landets kommuner

De næste fire år skal Q8 bl.a. levere 100% biologisk diesel til staten og landets 98 kommuner. Det er en del af en rammeaftale med SKI, der træder i kraft per 1. juni. Aftalen er et skridt på vejen mod Q8’s ambitiøse mål om at være klimaneutrale i hele værdikæden senest 2045.

SKI (Statens og Kommunernes Indkøbsservice) og Q8 har netop underskrevet en fireårig kontrakt på en ny rammeaftale, der bl.a. skal gøre det lettere for landets kommuner at blive grønnere. Det sker gennem køb af biobrændstoffet Biodiesel HVO100, som landets kommuner kommer til at kunne tanke på udvalgte stationer samt ved levering til hjemmetanke. Biodiesel HVO100 er en syntetisk diesel fremstillet af bl.a. slagteaffald, der sænker CO2-udledningen med op til 90% sammenlignet med konventionel diesel produceret af fossile kilder.

Med Biodiesel HVO100 sker der i øjeblikket en vigtig og spændende udvikling inden for flydende brændstof. Aftalen med SKI er et vigtigt skridt på vejen for at hjælpe ikke mindst selskabets kunder med deres grønne omstilling og er helt i tråd med Q8’s mål om, at alle deres produkter og services, herunder brændstoffer, skal være klimaneutrale senest i 2045.

Et vigtigt skridt på vejen

Q8 vil gøre det nemmere for bilister at vælge fossilfrie alternativer – derfor er man også glade for at få aftalen med SKI i hus:

”En bæredygtig udvikling kræver ren energi og klimaneutral transport. Her bærer en virksomhed som vores et kæmpe ansvar, fordi vores kerneprodukt i dag er en del af klimaudfordringen. Vi vil gerne gå forrest i den grønne omstilling samtidigt med, at vi ikke begrænser menneskers mulighed for mobilitet, men modsat sørger for, at de kan komme rundt på en måde, der ikke ødelægger vores klode,” siger Andréa Haag, Director Sustainability & Network hos Q8.

Andréa Haag forklarer:

”Både privatpersoner og erhvervskunder er meget afhængige af, at vi omstiller og er progressive. Alle skal med, og vi har et vigtigt ansvar for at tilbyde de løsninger, som skal bringe os frem til klimaneutralitet.”

Udover et stort sats på vedvarende brændstoffer, ladestandere og infrastrukturen på selskabets egne stationer, har OKQ8 Scandinavia, som Q8 i Danmark er en del af, tilmed opkøbt en markedsledende solcelleleverandør.

Marie Sheye Lund, Communication Manager, Q8 Danmark A/S

T: +45 4112 6419

, M: presse@q8.dk

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17