Margit Strauss Hansen er kostvejleder hos Sundhedscentret i Rebild Kommune og vejleder nu også borgerne om kost, sundhed og livsstilsændringer online via appen Liva.

80 nye borgere i gang med en sundere livsstil – trods corona-krise

Medarbejderne i Sundhedscentret i Rebild Kommune udnyttede Corona-krisen til at teste mulighederne ved onlinevejledning om sundhed og livsstil. Hele 80 borgere, der normalt ikke bruger Sundhedscentrets tilbud, har i løbet af den seneste måned afprøvet sundhedsappen Liva.

Med appen er det muligt for sundhedspersonalet at støtte borgere online i at lave og fastholde livsstilsændringer. Sundhedsappen giver borgerne mulighed for blandt andet at få hjælp til at sætte realistiske mål og adgang til grupper, hvor de kan udveksle erfaringer og gode råd.

Øget behov for digitale løsninger

Igennem mange år har borgere i kommunen haft mulighed for at få sundhedsvejledning ved at møde fysisk op på Sundhedscentret, eller ved at centerets personale kom ud til dem. De seneste måneders corona-restriktioner har dog gjort, at behovet for online-løsninger er blevet større. Derfor handlede medarbejderne i Sundhedscentret hurtigt, da de fik muligheden for at teste sundhedsappen.

- Corona-krisen satte en stopper for ansigt-til-ansigt hjælp til borgerne. Derfor er det skønt, at jeg via appen alligevel kan hjælpe. Og vi kan på den her måde måske også hjælpe endnu flere borgere end vi plejer, fortæller Margit Strauss Hansen, der er kostvejleder og til dagligt vejleder borgere både i Sundhedscentret og ved private hjemmebesøg. Hun er en del af det team, der har givet sig i kast med sundhedsvejledning igennem Liva. Hun understreger at der stadig er ledige pladser på testholdet, og at det blot kræver, at man downloader appen til sin smartphone eller tablet.

Af de borgere, der har tilmeldt sig forsøgsordningen, søger de fleste vejledning til at gøre noget ved de ekstra kilo eller til at håndtere en kronisk lidelse. Sundhedsteamet består både af fysioterapeuter, sygeplejersker, kostvejledere og forebyggelsesmedarbejdere, og borgerne kan derfor få hjælp inden for alt fra motion, madvaner og vægt til søvn og alkohol.

Forsøget fortsætter

I løbet af de kommende måneder vil sundhedstemaet vurdere, hvor godt appen fungerer, og om det giver mening at udvide prøveperioden, der indtil videre løber frem til udgangen af september.

- Hvis appen har en positiv effekt, og hvis borgerne føler, at den gør det nemmere for dem at lave og fastholde livsstilsændringer, så bør vi helt klart overveje, om den skal være en fast del af vores sundhedstilbud. Indtil videre ser det ud til, at vi har fået fat på nogle borgere, som ellers ikke selv ville søge hjælp hos os, siger Janne Kristine Møller Olesen, der er funktionsleder for sundhedsfremme og forebyggelse i kommunens sundhedscenter.

Ifølge Janne Kristine Møller Olesen ligger der også en stor værdi i, at sundhedsteamet nu i endnu højere grad kan hjælpe borgere, der er i arbejde og derfor ikke har så stor mulighed for at bruge Sundhedscenterets tilbud i dagtimerne. Man kan bruge appen, når det passer ind i ens hverdag.

---------------------

Janne Kristine Møller Olesen