På årsdagen for invasionen af Ukraine, vejer det ukrainske flag igen i Rebild Kommune. Foto: Rebild Kommune

Årsdag: Ukrainere i Rebild er godt på vej

Det ukrainske flag vejer fredag over rådhuset i Støvring og administrationsbygningerne i Terndrup og Nørager for at markere årsdagen for den russiske invasion af Ukraine.

Rebild Kommune har i lighed med alle andre kommuner modtaget en del af de ukrainske fordrevne. I alt har kommunen modtaget 276 personer. 60 af disse er rejst hjem til Ukraine igen eller er rejst videre til andre kommuner. De der er blevet er i vidt omfang allerede blevet en del af de lokale samfund - 68 % af de jobparate voksne ukrainere er kommet i arbejde, og de arbejder primært i landbruget eller i rengøringsbranchen. Yderligere 16 starter nyt job ved rengøringsfirmaet Danren Bogdol 1. marts. Den høje grad af beskæftigelse glæder borgmester Jesper Greth, som dog ikke er overrasket.

- I Rebild Kommune har vi gennem vores landbrug rigtig god erfaring med ukrainerne i forvejen. De er et kæmpe aktiv for vores erhvervsliv og har været rigtig gode til at integrere sig. Og dem, der er kommet hertil nu, er også meget interesserede i at blive en del af samfundet, komme ud at arbejde og få børnene i skole, fortæller borgmesteren.

Formand for Beskæftigelsesudvalget, Mikkel Højsleth, er ligesom borgmesteren, rigtig glad for at så mange ukrainere er blevet hjulpet videre i deres tilværelse her i Danmark. Og han peger især på en årsag til de flotte resultater:

- Vi kan takke de dygtige og engagerede medarbejdere I Center Arbejdsmarked og Borgerservice, for at det er gået så godt med indsatsen. Her er der oprettet er særligt Ukraineteam, der hver dag arbejder fokuseret på at hjælpe de fordrevne ukrainere med en lang række daglige udfordringer og gøremål. Jeg vil gerne sende en stor tak i deres retning, siger udvalgsformanden.

Særligt Ukraineteam klar til at hjælpe

Ukraineteamet, hjælper de fordrevne ukrainere med alt omkring ankomst, indkvartering, skoleindmeldelse, tilmelding til pasning, hjælp til MitID, bankkonto, skattekort, kontakt til udlændingestyrelsen og at hjælpe dem godt i gang på arbejdspladsen. Teamets primære tilgang er, at der skal skabes individuelle løsninger, og indtil videre har indsatsen som nævnt, været præget af en stor grad af succes og opbakning fra lokalområdet.

- Vi hjælper ukrainerne med stort og småt – og det er gået meget gnidningsfrit. Vi får god hjælp af lokale frivillige og de herboende ukrainere, som hjælper med at finde boliger og med at flytte. Det er både vi og ukrainerne meget taknemmelige for, fortæller Anja Birch Nielsen, der er projektmedarbejder i Ukraineteamet.

Ukrainerne er taknemmelige for vores hjælp

Frivillige kræfter lægger mange timer i at hjælpe de ukrainske fordrevne godt på vej i Danmark. Lene Hammer, som til dagligt arbejder som projektkoordinator i en privat virksomhed, er frivillig i facebook-gruppen Dansk Ukrainsk Netværk i Himmerland. Hun og mange andre frivillige bruger en stor del af deres fritid på at hjælpe ukrainske fordrevne med at finde bolig og arrangere hjælp til flytning - alt sammen i tæt samarbejde med kommunens Ukraineteam:

- Vi hjælper for eksempel ukrainerne med at forstå de dokumenter, de får tilsendt fra kommunen og andre offentlige myndigheder – sprogbarrieren kommer vi udenom via apps og fagter, fortæller hun og fortsætter:

- Ukrainerne er selvfølgelig meget påvirkede at situationen i deres hjemland og bekymrer sig meget om dem derhjemme, men de er taknemmelige for den hjælp de får her i Danmark og vil rigtig gerne bidrage, slutter hun.

Mikkel Svejstrup Højsleth

Udvalgsformand Beskæftigelsesudvalget