Klar til at støbe fundament - foto: Rebild Kommune

Bålhytte i Rebild Bakker under opførelse

I øjeblikket bygges der løs på en tipi-formet bålhytte i Rebild Bakker. Hytten skal bruges til naturformidling, udeskole, madpakkespisning, børnefødselsdage, bålhygge og meget andet.

Bålhytten ligger på første parket i de fredede Rebild Bakker - ned ad trappen fra den store p-plads, et sving til venstre, og så ind bag en nogle træer. I og omkring bålhytten kommer der borde og bænke.

Borgmester Leon Sebbelin håber, at rigtig mange borgere og gæster vil få glæde af den nye bålhytte:

- Vi ved, at der kommer ca. 700.000 besøgende i Rebild Bakker hvert år. Nu får nogle af disse mange mennesker et sted, hvor de kan gøre holdt midt i den enestående natur. Jeg ved, at flere står på spring for at bruge bålhytten. For eksempel glæder kommunens naturvejleder sig til at få et fint udeskolerum til skoleeleverne. Rebildguiderne har efterspurgt et sted, som de kan bruge i forbindelse med aktiviteter for børn og ture for voksne. Busturister kan sidde under tag og spise madpakken uforstyrret af regn og rusk. Og mon ikke børneforældrene finder ud af, at de nu lettere kan arrangere fødselsdage for deres poder midt i Rebild Bakker?

Hytten har været længe undervejs

Rebilds daværende borgmester Anny Winther tog initiativ til de første møder om bålhytten for mere end fem år siden. Fredningsnævnet har givet grønt lys for projektet, fordi bålhytten erstatter en faldefærdig magasinbygning, som Rebildselskabet brugte. Den ramponerede magasinbygning blev revet ned sidste år.

Finansieringen er skaffet ved, at byrådet har skudt 700.000 kr. i bålhytten og i en legeplads, der kommer til at ligge ved p-pladsen. Derudover har LAG Himmerland øremærket 100.000 kr. og Lokale- og Anlægsfonden godt 93.000 kr. til bålhytten.

Kommunen er bygherre for både bålhytte og legeplads. Bålhytten ligger på Naturstyrelsens areal, og grunden, hvor legepladsen kommer til at ligge, ejes af Rebildselskabet.

Indvielse i efterårsferien

Tømrerfirmaet Søbro Byg fra Skørping opfører bålhytten, der er ottekantet, 8,5 meter høj og beklædt med tagspån.

Bålhytten bliver indviet fredag den 19. oktober, i skolernes efterårsferie. Et detaljeret program med aktiviteter for børn i alle aldre er på trapperne.

Mads Bang Pedersen

Pressekontakt Kommunikationskonsulent Presse, krisekommunikation, sociale medier, video +45 20 61 21 69