DI's årlige analyse af erhvervsklimaet i de danske kommuner, udkom samme dag som anden udgave af dialogmødet Business Breakfast blev afholdt. Borgmester Jesper Greth udtrykte tilfredshed med, at Rebild Kommune samlet set, ligger som nr. 14.

Erhvervsdrivende: Vil anbefale Rebild Kommune til andre virksomheder

Ifølge de lokale virksomheder har Rebild Kommune overordnet en høj erhvervsvenlighed, og kommunen sikrer virksomhederne de bedst mulige vækstvilkår. I det forgangne år har kommunen faktisk gjort det så godt, at Rebild Kommune i DI’s undersøgelse af virksomhedernes tilfredshed med kommunerne har flyttet sig fra en 30. plads til en 14. plads.

På spørgsmålet om, hvorvidt man vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i Rebild Kommune, svarer 85 % af de adspurgte i DI’s undersøgelse, at det vil de ’helt sikkert’ eller ’sikkert’. Og hvilken bedre indikator får man, end når lokale virksomheder vil anbefale kommunen til andre erhvervsdrivende?

Indsats for bedre dialog har virket

Et af de største fremskridt, der er gjort i Rebild Kommune, er ifølge analysen er i forhold til dialogen mellem kommunen og virksomhederne, hvor kommunen med en målrettet indsats er rykket 13 pladser frem.

Borgmester Jesper Greth fortæller om indsatserne:

- Kommunen vil rigtig gerne have en tæt og kvalificeret dialog med erhvervslivet. Derfor inviterer vi løbende til dialogmøder med virksomhederne og de forskellige interesseorganisationer, så vi hele tiden har et aktuelt og præcist billede af, hvad vi kan gøre for at fremme deres muligheder for vækst. Som et eksempel kan jeg nævne den Business Breakfast, vi netop har holdt onsdag morgen, hvor temaet var input til den nye planstrategi – hvor ser erhvervslivet de nye attraktive erhvervsområder, hvordan skaber vi sammen en attraktiv bymidte, for blot at nævne et par emner der blev drøftet. Dialog er altid med til at skabe forståelse for hinandens udfordringer og synspunkter og kan bidrage til at finde løsninger, slutter borgmesteren.

Adgang til arbejdskraft er vigtig

For på spørgsmålet om hvad kommunen bør prioritere for at styrke virksomhedernes muligheder for vækst, kommer adgangen til kvalificereret arbejdskraft ind på en klar førsteplads. Det er et område, hvor Rebild Kommune har flyttet sig rigtig meget i positiv retning, nemlig fra en 37. plads på landsplan til en 6. plads. Mikkel Højsleth, formand for Rebild Kommunes Beskæftigelsesudvalg, er stolt af den flotte stigning:

- Det er utroligt dejligt, at virksomhederne også oplever, at udvalgets strategi om fokus på tæt dialog med virksomhederne virker, og føres ud i livet af vores jobcenter. Det er jeg som formand rigtig stolt af, og jeg vil gerne rose vores dygtige medarbejdere og samtidig sige tak til de lokale virksomheder for at tage godt imod vores initiativ om en styrket virksomhedsindsats. Vi fortsætter i udvalget med at udvikle indsatsen og tager gerne imod forslag, der kan styrke samarbejdet yderligere, siger Mikkel Højsleth.

Hvad siger virksomhederne?

Netop på dagen, hvor DI’s analyse blev udgivet, holdt Rebild Kommune sin 2. udgave Business Breakfast, der er et af de initiativer, som er sat i søen for at styrke dialogen mellem kommunen og erhvervslivet. En af deltagerne i arrangementet var Søren Elisiussen som er direktør for Liftup A/S i Støvring. Han har et klart bud på hvad der skaber værdi for hans virksomhed i samarbejdet med Rebild Kommune:

- Det er især vigtigt at fokusere på de nære ting. Dialogmøder – som for eksempel dette – har en stor værdi. Det giver virksomhedslederne mulighed for at sparre med hinanden og udveksle erfaringer, og ikke mindst giver det et indblik i, hvilke produkter og ydelser andre virksomheder i lokalområdet kan tilbyde. Det giver mulighed for at få produceret delkomponenter lokalt, hvilket ikke mindst kan være en fordel i tider som disse hvor fragt og logistik giver udfordringer i både kompleksitet og pris, blandt andet i forhold til at få leveret varer og komponenter fra østen.

•Den detaljerede rapport for Rebild Kommune kan læses her: https://www.danskindustri.dk/g...

•Hele DI’s analyse kan læses her: https://www.danskindustri.dk/l...

Fakta

Lokal Erhvervsvenlighed 2022 er en landsdækkende undersøgelse, der evaluerer og sammenligner erhvervsvenligheden i landets kommuner. Undersøgelsen er den største og mest omfattende i Danmark.

I Rebild kommune har 58 virksomheder svaret på undersøgelsen.

Mikkel Svejstrup Højsleth

Udvalgsformand Beskæftigelsesudvalget