Eleverne arbejder intenst med at forberede deres præsentation

Karensmindeskolen er landets bedste til at lave Naturvidenskabsfestival

Karensmindeskolen i Støvring vandt i år prisen som Årets Festivalarrangør til stor overraskelse for lærere og elever.

Kun en lille håndfuld ansatte på Karensmindeskolen vidste, hvad der skulle ske torsdag den 24. september, da skolen blev kåret som Årets Festivalarrangør altså som landets bedste til at skabe en god og lærerig naturvidenskabsfestival for eleverne. Astra, Danmarks nationale naturfagscenter, stod for kåringen.

Skolens lærere troede de var til torsdags-briefing, men pludselig tonede repræsentanter for Astra og politikere og embedsfolk fra Rebild Kommune frem på storskærm for at overrække prisen. Overrækkelsen foregik online på grund af corona-restriktionerne.

- Det var fantastisk at se vores naturfagsteams glade ansigter, da de fik beskeden. Vi er så stolte over, at vi får denne anerkendelse på landsplan af lærernes arbejde med at skabe science-oplevelser for eleverne. Prisen er et bevis på, at de kan noget særligt med at give vores elever størst mulig faglig viden, færdigheder og motivation, fortæller viceskoleleder Jette Poulsen.

Prisen som Årets Festivalarrangør gives til en skole, der er særligt god til at bruge Naturvidenskabsfestival som motor for at skabe og vedligeholde naturfaglige kulturer. Karensmindeskolen er udvalgt blandt cirka 6.000 skoler, der laver Naturvidenskabsfestival i uge 39.

Science Fair for alle
Hvert år under Naturvidenskabsfestivalen arrangerer Karensmindeskolen Science Fair for skolens omkring 700 elever. Årets tema var Store Opdagelser. Alle eleverne forberedte en fremlæggelse af et bestemt emne, som de fortalte hinanden om med opstillinger, boder og aktiviteter ved den store Science Fair i torsdags. En dag hvor eleverne også lavede eksperimenter klassevis: De mindste elever tog på edderkoppejagt, mellemtrinnet byggede elmotorer og udskolingen varmluftballoner.

- Jeg kan kun tilslutte mig rosen til Karensmindeskolen som prismodtager, siger Børn og Ungechef i Rebild Kommune Lene Hvilsom og fortsætter, - Det er et flot og vigtigt arbejde, der bliver gjort på Karensmindeskolen af dygtige medarbejdere og med god ledelsesopbakning, til at skabe glæde og begejstring hos børn og unge for naturvidenskab. Det er fantastisk, at Karensmindeskolen bliver anerkendt for deres store indsats for at skabe en stærk naturfaglig kultur, slutter Lene Hvilsom.

Med prisen fulgte en check på 15.000 kr., som naturfagsteamet og skolen kan bruge på lærerige og naturvidenskabelige oplevelser for eleverne.

Største og ældste naturfagsfestival
Naturvidenskabsfestivalen er Danmarks største og ældste festival for naturvidenskaben. Flere end 150.000 børn og unge over hele landet oplever hvert år i uge 39 ny, anderledes og eksperimenterende naturvidenskab. Tanken med Naturvidenskabsfestival hvert år i uge 39 er at motivere børn og unge til at udforske, forstå og forandre verden med videnskab.

Kontaktperson: Viceskoleleder Jette Poulsen, mobil 30 63 60 08, mail: ijepo@rebild.dk

---------------------

Lene Hvilsom Larsen