Nordjysk erhvervsdebat med fokus på global konkurrencedygtighed

Nordjysk erhvervsdebat med fokus på global konkurrencedygtighed

Fredag den 15. september dannede Hydrema i Støvring rammerne om en erhvervsdebat arrangeret af Business Rebild og Dansk Industri, hvor fokus var rettede mod de nordjyske virksomheders evne til at være konkurrencedygtig på det internationale marked.

- Vi har i Rebild mange virksomheder, hvor det internationale marked har stor betydning. Derfor er det også yderst interessant, at høre hvilke udfordringer virksomhederne møder i EU afhængig af brancher og størrelser, siger Jane Bejlegaard Lindberg, erhvervs- og turistchef hos Business Rebild.

Erhvervsdebatten blev indledt af EU konkurrencekommissær Margrethe Vestager, hvis oplæg havde fokus på hendes rolle i den konkurrencepolitiske arena, samt hvorledes hun kan være med til at styrke den økonomiske- og juridiske tilgang til konkurrencespørgsmålet i EU regi.

- Jeg kan godt lide ting der er konkrete. Det her er rigtige virksomheder med fantastisk potentiale. For mange af dem kører det rigtig godt i forvejen, og netop derfor er det interessant for mig at sige til dem, at der er et kæmpe Europa derude, som sådan set er gjort klar til dem. Jeg vil opfordre til at se muligheder. Når der er et netværksarrangement, som det her, hvor man samtidig får kræfter til at hjælpe hinanden, så kan man kan faktisk udnytte mange af de muligheder der er, fortæller Margrethe Vestager EU konkurrencekommissær.

Et udvalg fra det nordjyske erhvervsliv, med repræsentanter fra både vækstiværksætter virksomheder til globale koncerner, deltog i paneldebatten. Under debatten blev der blandt andet diskuteret styrkelse af eksporten, de økonomiske handelshindringer der kan forekommer i EU, samt hvordan de nordjyske virksomheder på sigt skal tilpasse sig, for at blive mere konkurrencedygtig på den globale scene.

- Ved at være vært ved dette arrangement gør, at vi er med til at udbrede forståelsen hos vores politikere for bredden af de produkter den danske industri har at byde på. I den sammenhæng er det vigtigt at forstå, at det ofte er de virksomheder, som Hydrema, der tilbyder et færdigt slutprodukt, som bliver ramt af EU landenes individuelle lovgivningsbarrierer. Samtidig er det vigtigt at give alle en forståelse for, at vi i Danmark kan producere konkurrencedygtige industriprodukter, når blot vi har den rigtige tilgang til anvendelse af moderne fremstillingsteknologi kombineret med en meget fokuseret tilgang til markedet, afslutter adm. direktør hos Hydrema, Jan Werner Jensen.

Jane Bejlegaard Lindberg

Erhvervs- og turistchef Erhvervs og turisme 50825593