Projekt Edison – en opfinderkonkurrence for skoleelever

Projekt Edison – en opfinderkonkurrence for skoleelever

Den 2. november blev der afholdt lokalfinale i opfinderkonkurrencen Edison i Skørping Idrætscenter. Alle 6. klasser i Rebild Kommune deltog i arrangementet, og emnet var i år ”Klima – Hvordan kan DU gøre en forskel”.

Projekt Edison er en opfinderkonkurrence og et undervisningsforløb for grundskolens 6. og 7. klasser og mere end 11.500 elever fra hele landet deltager i år. Alle 6. klasser i Rebild Kommune – ca. 350 elever – deltog i lokalfinalen i Skørping Idrætscenter.

Klima som emne

Årets tema for Projekt Edison er ”Klima – hvordan kan DU gøre en forskel”. I undervisningsforløbet på skolerne har eleverne haft mulighed for at prøve kræfter og blive klogere på arbejdet med kreative opfindelser. I år var opgaven at finde nye innovative løsninger på klimaudfordringerne i hverdagen.

Efter en velkomsttale af borgmester Leon Sebbelin var det tid til at starte lokalfinalen.

Eleverne var opdelt i omkring 80 teams med hver en stand. Eleverne havde på skolen forberedt en præsentation der beskriver deres idé og produkt. På messen skulle eleverne om formiddagen markedsføre deres opfindelse overfor et hold dommere. Hver bedømmelse varede 10 minutter, hvor eleverne først præsenterede deres idé, hvorefter dommerne stillede spørgsmål.

Efter dommerbesøgene var der en lille elevkonkurrence, hvor eleverne kunne komme rundt og se hinandens projekter.

Skal til landsfinalen

Dagen sluttede med at kåre syv vinderhold, et fra hvert af områderne: Sortebakkeskolen, Haverslev-Ravnkilde, Suldrup/Øster Hornum, Karensminde, Bavnebakkeskolen, Skørping og Kilden.

De syv vinderhold skal til landsfinalen den 25. november som finder sted online, hvor de skal dyste med vinderne fra andre lokalfinaler.

Lokalfinalen var arrangeret af Center Børn og Unge og Fonden for Entreprenørskab.

Lene Hvilsom Larsen

Centerchef Børn og Unge +45 23 47 46 75