Rebild Kommune er årets højdespringer i ny undersøgelse

Rebild Kommune er årets højdespringer i ny undersøgelse

Rebild Kommune har taget det største spring blandt landets 98 kommuner viser den nyeste undersøgelse om kommunernes ejendomsvenlighed.

Hvert år udsender EjendomDanmark en analyse på seks parametre der viser, hvor ejendomsvenlige kommunerne er. Her er Rebild Kommune rykket fra en placering som nummer 69 op til nummer 16.

En rigtig positiv fremgang

Erhvervsorganisationen EjendomDanmark måler årligt, hvor gode kommunerne er til at tiltrække ejendomsinvesteringer og vækst. Det drejer sig om forhold, som kommunerne selv har indflydelse på og der har betydning for ejendommene i kommunerne.

Af forbedringer viser undersøgelsen, at det i Rebild Kommune er blevet væsentlig hurtigere at få behandlet sin byggesag, så der nu er kortere vej til at få realiseret sine ideer. Her er udgiften til sagen et fast engangsbeløb frem for en timepris.

Samtidig er Rebild en ureguleret kommune og der opkræves ikke dækningsafgift.

Bosætning og erhvervsaktivitet er styrket

Der kommer mange nye tilflyttere til Rebild Kommune i disse år, og det falder godt i tråd med den bosætningskampagne, som kommunen har satset på gennem de seneste år. Allerede i 2014 satte kommunen et mål om, at der i 2030 skal være 32.000 indbyggere. Delmålet på 30.000 blev rundet i 2019.

Ligeledes har kommunen attraktive erhvervsgrunde, der er strategisk placeret langs motorvejen.

Leon Sebbelin, borgmester i Rebild Kommune er stolt over, at Rebild Kommune har formået at forbedre sin placering betragteligt:

- I Rebild Kommune oplever vi en meget stor tilflytning i disse år, og det er vigtigt for os at vi kan tilbyde forskellige boligtyper så sammensætningen af borgere bliver så mangfoldig som muligt. Derfor er jeg rigtig glad for at vi bliver bedømt som en kommune hvor det er attraktivt at etablere nye boliger.

Kortere vej til at komme videre

En del af forklaringen på undersøgelsens fine resultat er, at politikerne for nogen tid siden besluttede at styrke Center Plan, Byg og Vej med yderligere medarbejdere. Den positive effekt heraf har nu vist sig, idet Rebild Kommune har gjort sig særligt bemærket med det store spring op ad listen over de mest ejendomsvenlige kommuner.

-Vi er jo flyttet op på listen af den årsag, at vi blandt andet har reduceret den tid, det tager at få behandlet en byggesag ved at ansætte mere personale. Men først og fremmest kan vi takke de dygtige medarbejdere for den store indsats de yder hver dag, siger Leon Sebbelin.

Rebild Kommune har et ønske om at borgere og virksomheder oplever, at de bliver lyttet til, når de ønsker at bygge. I kommunen er man glad for at undersøgelsen viser, at arbejdet giver resultater. Det kan være med til at bidrage til kommunens visioner om inddragelse og involvering for at skabe vækst og udvikling i området.

Jytte Gad Lauridsen

Direktør Center Natur og Miljø, Center Plan, Byg og Vej +45 21 71 77 07

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.