Rold Skov skal ikke være naturnationalpark

Rold Skov skal ikke være naturnationalpark

Miljøminister Lea Wermelin offentliggjorde i 2021 en bruttoliste på 22 forslag til områder til placering af op til ti nye naturnationalparker. Bruttolisten omfattede bl.a. Rold Skov i Rebild Kommune. Med afsæt i en bred opbakning i byrådet har Rebild Kommune siden efteråret 2021 været i dialog med miljøministeren og Folketingets partier om, en lang række grunde til, at Rold Skov ikke burde stå på den endelige liste over de nye naturnationalparker. I dag har miljøministeren bekræftet, at Rold Skov ikke er udpeget til naturnationalpark.

Borgmester Jesper Greth og byrådet har hele vejen igennem haft stor forståelse for behovet for at styrke biodiversiteten, men en eventuel placering i Rold Skov var forbundet med meget store udfordringer.

- Rold Skov er et fantastisk naturområde, og vi har i Rebild Kommune al mulig interesse i at holde fast i det. Det er en grundlæggende del af fortællingen om vores kommune. Vi anerkender til fulde behovet for at arbejde for øget biodiversitet og regeringens arbejde med det spørgsmål. Men vi har været overbevist om, at en udpegning af lige præcis Rold Skov til naturnationalpark ikke var det rette redskab, når man ser samlet på, hvad der gavner både biodiversitet, CO2-regnskab, bæredygtigt byggeri, borgernes sundhed osv. Det er mit indtryk, at mange borgere i lokalområdet har delt den opfattelse. Derfor vil jeg også gerne kvittere for, at der er blevet lyttet til os i den gode dialog, som vi har haft med miljøministeren og Folketingets partier. Jeg er utrolig glad for, at vi på baggrund af denne dialog – med miljøministerens udmelding i dag om, at Rold Skov ikke er udpeget til naturnationalpark – er endt med en god beslutning for Rebild Kommune. Som borgmester ser jeg frem til en fortsat bred dialog og inddragelse med lokal forankring om den fremtidige udvikling og anvendelse af Rold Skov. Om cirka en måned afholdes der fx igen Klima Rebild, der har været afholdt siden 2014, hvor generationer og organisationer samles om at finde tværgående løsninger igennem foredrag, debatter og praktiske workshops, udtaler Jesper Greth.

Kommunen har hele tiden søgt dialogen

Siden Rebild Kommune, af miljøministeren, blev opfordret til at udpege arealer til en kommende naturnationalpark, har der været en løbende dialog.

30. august 2021: Kommunen sendte et brev til miljøministeren, hvor der blev argumenterer for, at området ikke er egnet til en naturnationalpark. Som bilag til brevet er vedlagt visionen for et sammenhængende naturområde i Lindenborg Ådal som kommunen, Det Grønne Råd, interesseorganisationer og private aktører har arbejdet på siden foråret 2021.

26. november 2021: Daværende borgmester Leon Sebbelin og kommunaldirektør Christian Hesthaven var til møde med miljøminister Lea Wermelin, hvor der blev redegjort for kommunens og lokale interessenters synspunkter. Mødet blev fulgt op med et brev til miljøministeren og til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, hvor Rebild Kommunes synspunkter blev uddybet.

12. januar 2022: En delegation fra Rebild Kommune havde foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, hvor Rebild Kommunes synspunkter yderligere blev udfoldet, og der var tid til dialog med Folketingets partier. Delegationen bestod af borgmester Jesper Greth, formand for Teknik- og Miljøudvalget Leon Sebbelin, kommunaldirektør Christian Hesthaven samt direktør med særligt ansvar for natur- og miljøområdet Jytte Gad Lauridsen.

21. januar 2022: Som opfølgning på mødet den 12. januar 2022 sendte Rebild Kommune et brev til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg med de væsentligste pointer fra mødet.

Jytte Gad Lauridsen

Direktør Center Natur og Miljø, Center Plan, Byg og Vej +45 21 71 77 07

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.