Støtte af de yngste børn er vigtig for deres læring og udvikling

Vi kæmper for lighed i børns læring og udvikling

Rebild Kommune tilslutter sig Småbørnsløftet og synliggør og bidrager til den fælles sag: ”Alle børn skal godt fra start”.

Efter drøftelser på Børne- og Familieudvalgets møde den 6. november 2019, blev det vedtaget, at Rebild Kommune tilslutter sig Småbørnsløftet. Småbørnsløftet handler om at give et løft til udsatte børn og sikre lighed i børns læring og udvikling, fra de er helt små.

Ekstra indsats for de yngste

Det er en vigtig sag at støtte op om og i Rebild Kommune arbejder man for at gøre en forskel for udsatte børn.

- Småbørnsløftets mål er ambitiøse, aktuelle og vigtige at tilslutte sig. Vores børne- og ungdomspolitik er netop baseret på de værdier, der kommer til udtryk i Småbørnsløftet. Vi leverer en høj kvalitet i institutioner, skoler og anden kommunal indsats, hvor der sættes tidligt og målrettet ind over for udfordringer omkring børns trivsel. Det gør vi, fordi vi ved det har så stor betydning for deres muligheder for udvikling og læring, siger Thøger Elmelund Kristensen, Formand for Børne- og Familieudvalget (S).

En forudsætning for at styrke den tidlige indsats er, at der investeres penge og øvrige ressourcer i området. I forbindelse med kommunens nye budget 2020, er netop småbørnsområdet blevet prioriteret med yderligere 3 mio. kr. til bedre normeringer. To tredjedele af beløbet fordeles særligt til områder med mange udsatte børn.

Et løfte om lighed

Småbørnsløftet er et løfte om, at det danske samfund stræber efter at alle børn skal have samme chancer for at trives, lære og udvikle sig. Det lykkes desværre ikke i Danmark i dag og der er ulighed i børns livschancer, fra de er helt små. Derfor har borgmestre, topembedsmænd, direktører og fagprofessionelle, blandt andre, formuleret Småbørnsløftet. Målet er at alle småbørn har et godt børneliv og udvikler de nødvendige personlige, faglige og sociale kompetencer for at få en god skolegang. De første 1.000 dage af alle børns liv skal være præget af tryghed og stimulering, så de lige fra fødslen trives og får alsidige muligheder for at lære og udvikle sig.

I tråd med FN’s verdensmål og kommunens vision

Førskolebørn skal gives lige adgang til dagtilbud af høj kvalitet, de inkluderende fællesskaber i dagtilbud skal styrkes og aktiviteterne i Fælles Indsats prioriteres, fordi den tidlige indsats, der iværksættes i det forum, øger trivsel hos de udsatte børn. Derfor ligger målene i Småbørnsløftet i naturlig forlængelse af kommunens Vision 2030 og arbejdet med FN’s Verdensmål.

---------------------

Thøger Elmelund Kristensen