Event på Gazzværket: Tyske og danske gymnasieelever bygger bro i historien

Den 5. februar mødes gymnasieelever fra Deutsches Gymnasium i Aabenraa og Aabenraa Statsskole for at synge fællessang og fremvise produkter, som de har lavet med afsæt i originalt kildemateriale fra Rigsarkivet - og på tværs af nationalt sindelag.

Hvis der tidligere i forbindelse med Genforeningen 1920 har været uoverensstemmelser mellem danskere og tyskere, viser Rigsarkivets to workshops i Aabenraa, at det hører fortiden til. Omkring 100 gymnasieelever fra henholdsvis Deutsches Gymnasium i Aabenraa og Aabenraa Statsskole mødtes i januar på arkivet i Aabenraa, hvor de i løbet af de to workshops fik lov at dykke ned i kilderne til et vigtigt kapitel i Danmarks historie.

”Eleverne viste stor interesse og brugte dagene på at arbejde med autentiske kilder fra Rigsarkivet; kilder om forskellige aspekter af Genforeningen. De arbejdede i blandede grupper på tværs af de to skoler, og det kom der gode og vigtige samtaler ud af. Det gik bl.a. op for én af eleverne, at der stadig fandtes et tysk mindretal i Danmark. Eleverne fik også snakket om, hvad Genforeningen havde betydet – og hvad den havde af betydning for dem”, fortæller Ronja Vejdegren, der er til dagligt arbejder i Rigsarkivet som arkivar og eventansvarlig.

Spændvidden i typer af originalt materiale i Rigsarkivets samlinger er stor. Eleverne arbejdede blandt andet med originale dagbogsindførsler, fotos, plakater, officielle blade og kortmaterialer. På baggrund af dette arbejde, fik begge skoler i grupper fremstillet forskellige produkter, f.eks. et musikstykke, plancher og en film, som skal fremlægges ved det festlige event på Gazzværket i Aabenraa den 5. februar. Arrangementet er kun for skolerne, men pressen er velkommen til at deltage.

Yderligere oplysninger:
Hvor: Gazzværket i Aabenraa, Gasværksvej 20, 6200 Aabenraa.
Hvornår: 5. februar 2020, klokken 12.00 – 14.00
Se også Rigsarkivets gratis undervisningsmateriale: https://kilderne.dk/

Kontaktpersoner:
Presseansvarlig i Rigsarkivet, Julie Avery, tlf. 41 71 72 41, jav@sa.dk
Projektleder og undervisningsansvarlig i Rigsarkivet, Mai-Brit Lauritsen, tlf. 41 71 74 30, mbrl@sa.dk

Pressefotos:https://www.mynewsdesk.com/dk/rigsarkivet/latest_media

• arkivalier