EGEDALS FRIVILLIGE GLÆDER SIG TIL AT GENÅBNE FOR LOKALHISTORIEN

I Egedal står en gruppe ildsjæle og tripper for at få lov til at åbne. De frivillige i tre lokalhistoriske foreninger længes efter at mødes med andre frivillige og glæder sig over, at det forhåbentligt snart er muligt igen at udbrede de lokale historier.

Aflysninger og udskydelser af arrangementer kan forhåbentlig snart erstattes af foredrag, udflugter og et samarbejde om kulturen på tværs af kommunen. Det er håbet blandt de frivillige i Egedal, der lige som resten af landet ikke rigtig har lignet sig selv det seneste år. De tre lokalhistoriske foreninger i Egedal Kommune glæder sig over udsigten til at formidle de nære historier til borgerne.

Den ene holder til i en gammel mølle, den anden i en nedlagt skole og den tredje deler tag med byens lokalarkiv. Fælles for de historiske foreninger i Ølstykke, Ledøje-Smørum og Stenløse er, at de er drevet af frivillige og af en trang til at bevare og formidle lokalhistorien.

Vandreture binder kommunen sammen

”Vi glæder os rigtig meget til at mødes igen. Os frivillige har ikke kunnet komme på møllen, og vores lørdage med aktiviteter har vi ikke kunnet afholde. Det har påvirket os rigtig meget,” fortæller Hanne Mogensen.

Hun er formand for Ølstykke Historiske Forening, som holder til i Skenkelsø Mølle, der både fungerer som mølle og som museum.

Hanne Mogensen glæder sig blandt andet til at være en del af projektet ’Hold hjernen frisk’. Det er et tilbud rettet mod kommunens seniorer og tilbyder et godt miks af motion, kultur og socialt samvær. I kraft af sin rolle som formand for Ølstykke Historiske Forening skal Hanne Mogensen føre an på en vandretur.

”Her skal jeg stå for en tur, der går gennem Ølstykke by, forbi Skenkelsø Mølle og gennem Sperrestrup Skov. Det bliver en kulturfortælling, så på den måde får vi formidlet Ølstykkes historie til hele kommunen.”

Genoptager arrangementer til efteråret

I Stenløse har man besluttet sig for at udskyde alle arrangementer til efter sommerferien.

”Vi holder bestyrelsesmøde i juni, hvor vi skal planlægge efterårets arrangementer. Så kan de komme med i den udgave af vores medlemsblad, som kommer 1. august. Vores blade er nemlig udkommet som de plejer,” siger formand for Stenløse Historiske Forening, Steffen Erichsen.

Stenløse Historiske Forenings medlemsblad udkommer en gang i kvartalet med artikler og annonceringer af arrangementer. Desværre har de fleste arrangementer det seneste år været aflyst eller udskudt, og derfor er der nok at glæde sig til i efteråret.

”Vi har nogle foredrag, som vi vil prøve at få afviklet. Vi har stadig aftaler med foredragsholderne, så nu håber vi, at de kan gennemføres. De har jo været annonceret,” fortæller Steffen Erichsen, der er foreningens formand.

Det sociale aspekt

I Ledøje-Smørum glæder formand Finn Sølvbjerg Hansen sig også til at verden bliver lidt mere fri.

”Det må jeg nok sige, ja. Der er meget at samle op på, fordi vi ikke har måttet samles. Der ligger et projekt med at få ryddet op i de indleverede museumsgenstande, som vi plejer at mødes for at registrere hver 14. dag. At få gang i det igen – og så det sociale, det glæder vi os til.”

Han sætter selv samværet højt, og foreningen oplever generelt stor tilslutning og opbakning, når de arrangerer noget. Det gælder også en tur, som Finn Sølvbjerg Hansen krydser fingre for kan afvikles som planlagt den 20. juni.

”Da har vi en udflugt til andelslandsbyen Nyvang. Det er lidt af et tilløbsstykke med morgenmad og kaffe, og så står den på mad og guidede ture i andelslandsbyen.”

En kommune, tre foreninger

De tre historiske foreninger mødes et par gange om året for at følge med i, hvad de hver især har gang i. De har et rigtig fint samarbejde – for med Steffen Erichsens ord stopper historien ikke ved kommunegrænsen. For eksempel arrangerede de i fællesskab et foredrag om arkæologiske fund omkring Værebro Å, der løber gennem alle tre områder.

”Nu hvor vi er én kommune kan vi samarbejde på tværs. Det gør vi også. Men vi er stadig tre foreninger. Lokalhistorierne i de tre kommuner er jo forskellige,” siger Hanne Mogensen.

Derfor er der heller ingen planer om at slå foreningerne sammen.

”Specielt når det kommer til lokalarkiverne, der hører under kommunen, er det bedst at holde det lokalt. Hvis folk gerne vil indlevere noget, skal der ikke være for langt at køre. Så kommer de ikke. Man skal have nem adgang, og folk skal kende os,” siger Steffen Erichsen.

FAKTA:
Egedals fælles kulturhistorie varetages af den kommunale institution Egedal Arkiver og Museum, som består af tre lokalarkiver og det kulturhistoriske museum Skenkelsø Mølle Museum og samarbejder med Kommunearkivet. Arkiver og museum drives i høj grad af frivillige og af de tre historiske foreninger Stenløse Historiske Forening, Ølstykke Historiske Forening og Ledøje-Smørum Historisk forening. Alle tre er private foreninger drevet af frivillige kræfter.

Links:

Stenløse Historiske Forening: http://www.stenlosehistorie.dk/

Ølstykke Historiske Forening: http://olstykkehistorisk.dk/

Ledøje-Smørum Historisk Forening: https://www.lshist.dk/

• museum
  • stenløse
  • ølstykke
  • egedal
  • ledøje-smørum

Museumsorganisationen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.