ET SNAPSHOT AF ROMU - ÅRSBERETNING OFFENTLIG NU

Museumskoncernen ROMUs netop offentliggjorte årsberetning afspejler en levende organisation med et alsidigt udbud af aktiviteter, fine besøgstal, berigende samarbejder lokalt og nationalt, og en solid forankring i de tre kommuners lokale liv. Vedtægtsændringer i 2017 giver plads til to nye bestyrelsesmedlemmer.

2017 blev et markant år for Museumskoncernen ROMU. Året var præget af usædvanligt mange og omfattende arkæologiske projekter i alle tre kommuner - med opsigtsvækkende fund flere steder; der blev åbnet nye permanente udstillinger i både Frederikssund ('Mennesker og Fjord') og Roskilde ('Glimt af historien' og 'Magt og mennesker'); og ikke mindst var der skifte i direktørstolen, idet museets direktør gennem 40 år Frank Birkebæk gik på pension og afløstes af Henrik Bo Nielsen.

Året igennem har museet leveret et rigt udbud af aktiviteter - fra voksen-arrangementet 'HIP' på RAGNAROCK i anledningen af 50-året for Steppeulvenes albumudgivelse til Krible-krable-dag på Tadre Mølle for børnefamilier udstyret med fiskenet og gummistøvler. Det alsidige udbud af aktiviteter er blevet til ud fra en ambition om at henvende sig til flest muligt forskellige målgrupper, i skoleferierne dog med særligt fokus på børnefamilierne.

Det samlede besøgstal i 2017 steg en smule fra 2016 til 2017, til trods for at Roskilde Museum var lukket helt eller delvist i store dele af året.

I 2017 har ROMU fortsat og udviklet de mange samarbejder med såvel lokale som nationale samarbejdspartnere herunder Nationalpark Skjoldungelandet, Kulturstrøget i Roskilde, Europæisk netværk for rock- og popmuseer, det kulturhistoriske videnscenter RUCMUS m.fl.

Nye medlemmer i bestyrelsen

2017 blev også året, hvor ROMUs bestyrelse valgte at ændre museets vedtægter således, at der blev skabt plads til to eksterne bestyrelsesmedlemmer. Formålet var at tilknytte kompetencer, der kan supplere de kompetencer den øvrige bestyrelse og direktionen besidder. Med virkning fra 1. maj indtræder følgende i ROMUs bestyrelse:

Professor Trine Bille, CBS. Hendes forskningsområde og virkefelt er kulturøkonomi. Trine Bille er cand. polit, Phd fra Københavns Universitet og er 53 år.

Advokat Carsten Fode. Carsten Fode har i en årrække været partner i Kromann Reumert og aktiv i en lang række erhvervsbestyrelser. Carsten Fode er formand for AROS bestyrelse, er cand.jur fra Aarhus universitet og LL.M Fra Harvard Law. Han er adjungeret professor og er 69 år.

ROMUs årsberetning giver samlet set et indblik i en af landets største og mest alsidige museumsorganisationer og tilbyder viden og indsigt til enhver, der interesserer sig for ROMUs virke.

• henrik bo nielsen
  • årsberetning