ROMU SKAL HAVE NY MUSEUMSDIREKTØR

ROMU’s direktør gennem det sidste halvandet år, Henrik Bo Nielsen, forlader ROMU for at tiltræde stillingen som direktør for Kultur, Børn og Unge hos DR. Det sker senest 1. april 2019.

”Jeg ærgrer mig selvfølgelig over, at vi nu skal bruge tid på at skifte direktør,” siger Bestyrelsesformand Joy Mogensen og fortsætter: ”ROMU står heldigvis på et solidt fundament. Meget er hændt i de sidste halvandet år, og med en usædvanlig flot kvalitetsvurdering fra Slots & Kulturstyrelsen her i november, færdiggørelsen af en ny og udadvendt strategi i december og budgettet for 2019 på plads, er der et stærkt fundament for at rekruttere en ny direktør. Når vi samtidig kan glæde os over, at RAGNAROCK i oktober med mere end 10.000 gæster havde sin stærkeste besøgsmåned siden åbningen i 2016, og borgerne i løbet af efteråret er flokkedes om ROMU’s Vindinge-udstilling, er der er meget at se frem til for en ny museumsdirektør. Sammen med mine borgmesterkolleger i Frederikssund og Lejre og den øvrige ROMU-bestyrelse vil jeg på mandag drøfte, hvordan vi griber den kommende tid an”.

Museumsdirektør Henrik Bo Nielsen siger i forbindelse med afgangen: ”Jeg har fået en fantastisk modtagelse i Frederikssund, Lejre og Roskilde og har nydt at arbejde i tre kommuner, der prioriterer deres kulturliv. Muligheden for at takke ja til det, jeg anser for den mest attraktive stilling i dansk kulturliv, var imidlertid for fristende. Jeg kommer til at savne museets dedikerede og dygtige medarbejdere og det projekt, vi var fælles om. Den kommende tid vil jeg koncentrere mig om at bidrage til så god en overgang som muligt”.

ROMU’s bestyrelse mødes mandag den 16. december for at tilrettelægge det videre arbejde.

Joy Mogensen

Bestyrelsesformand