ROMU: VI GLÆDER OS MEGET TIL AT SE PUBLIKUM IGEN

Efter et langt forår uden gæster slår museumsorganisationen ROMU dørene op for besøgsstederne i ugen, der begynder med den 8. juni. Flere nye udstillinger og udvidet åbningstid er på vej. Men fortsat forsamlingsforbud medfører aflysninger af flere større arrangementer denne sommer.

Selvom dørene fortsat er lukkede i disse dage på de ti besøgssteder under museumsorganisationen ROMU, ja, så arbejdes der målrettet på de indre linjer for at gøre alt klar til en længe ventet begivenhed.

”Det har været århundredets forsømte forår med COVID-19 for landets kulturinstitutioner, men nu ser vi meget frem til en sommer med åbne udstillinger og besøgssteder og håb om bedre tider”, siger museumsdirektør Morten Thomsen Højsgaard.

Mens krisen med COVID-19 har raset i hele samfundet, har ROMU skruet markant op for sin digitale kommunikation, åbnet web-butik, skabt flere elektroniske nyhedsbreve, gennemført virtuelle arrangementer og foretaget indsamlinger online af beretninger og genstande, der illustrerer livet med COVID-19.

”Men vores hjerter banker for det ægte møde mellem mennesker og den autentiske oplevelse af de historiske genstande i museernes smukke rum. Så genåbningen og gensynet med publikum er noget, vi glæder os enormt til”, siger Morten Thomsen Højsgaard, der sammen med kollegerne har forberedt flere nye tiltag for at åbne og udbrede kulturarven i området omkring Roskilde Fjord.

På Frederikssund Museum, Færgegården udvides åbningstiden nu med to dage ugentligt, så der fremover er åbent hver dag, undtagen mandag, fra kl. 11-15. På samme besøgssted vises fra 1. juli syv markante og spektakulære arkæologiske fund fra egnen.

På Lejre Museum kan publikum fra 16. juni under overskriften ”Skelettet i hallen” se særskilt samling af fund, der knytter sig til vikingetidens kongesæde i Gl. Lejre.

På RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur i Roskilde forlænges den populære særudstilling ”Så kom med mig” om Gasolin’ frem til 15. december for at give mange flere mulighed for at opleve Danmarks største rockband som museumsfortælling.

På grund af forsamlingsforbuddet er der dog også flere forandringer og aflysninger af ellers normalt meget velbesøgte arrangementer for ROMU denne sommer. Sankt Hans-fester er således aflyst på alle besøgssteder. Kildemarked og mølledag afholdes ikke på Tadre Mølle. Der vil ikke være sæsonåbning på Gl. Kongsgaard. Træskibsfestival ved Roskilde Fjord er udskudt til næste sommer.

Samtlige foredrag og events på Roskilde Museum, herunder en særudstilling om etiske og historiske dilemmaer i kølvandet på 2. verdenskrig er udskudt til efteråret.

”Da krisen ramte Danmark, ja, verden, forberedte vi os på tre måneder helt uden gæster og dernæst en periode frem til efteråret på halv kraft. Og sådan ser det ud til at gå. Vi følger naturligvis myndighedernes anbefalinger om afstand, om sikkerhed, om rengøring, om afspritning, om forsamlingers størrelser og så fremdeles. Derfor vil det i praksis også tage flere måneder, før museerne er tilbage med det meget omfattende udbud af store begivenheder, som vi ellers har haft succes med”, siger Morten Thomsen Højsgaard og sammenfatter budskabet:

”Åbningen er ROMU bliver gradvis og kontrollet – som resten af genåbningen af Danmark. Men hold da op, hvor vi glæder os til at byde gæster og publikum varmt velkommen til nye og spændende oplevelser på museerne”.

• frederikssund museum
  • lejre museum

ROMU er en statsanerkendt, selvejende museumsorganisation, der omfatter ti besøgssteder i Roskilde, Frederikssund og Lejre Kommuner. Organisationen blev stiftet i 1929 og beskæftiger i dag knap 60 årsværk inden for indsamling, registrering, bevaring, forskning og formidling af kulturhistorien fra stenalderen til nyere tid. Yderligere information om ROMU og om besøgsstedernes åbningstid, tilbud, adresser mv. kan findes via romu.dk.

Morten Thomsen Højsgaard

Museumsdirektør +45 40 17 84 16